Strategie 2025
Budoucnost závisí na digitalizaci
V rámci StrategiE 2025 nastavuje škoda auto digitální řešení ve svých produktech a prodejních modelech, stejně tak ve výrobě a dalších interních procesech
R
ychlý rozvoj digitálních a online technologií proměnil chování uživatelů a změnil jejich očekávání od aut i mobility. Zároveň přináší celou řadu příležitostí, jak zefektivnit provoz ŠKODA AUTO nebo získat nové zákazníky. Automobilka na tyto trendy zareagovala ve své Strategii 2025 a připravila si cestu ke svým ambiciózním cílům na poli digitalizace (viz Cíle strategie digitalizace). K aktuálním úkolům patří zlepšování uživatelské zkušenosti a spokojenosti, využití dat v maximální míře a větší míra spolupráce mezi útvary, abychom naplno vytěžili potenciál digitálních technologií. Proto představenstvo automobilky v loňském roce rozhodlo o vzniku zcela nového útvaru, který s tím pomůže. Baureihe Connectivity (produktová řada konektivita) začala fungovat 1. prosince. Stará se o veškeré digitální služby vozu (viz Digitální produkty dobré jako naše vozy).
Projekty již běží
ŠKODA AUTO tak pokračuje ve své přeměně v Simply Clever společnost pro nejlepší řešení mobility a navazuje na již podniknuté kroky zaměřující se na témata inovativních konceptů mobility, konektivitu vozů a interní digitalizaci. Důležitými prvními kroky při implementaci strategie digitalizace se stalo vybudování oddělení GG – Rozvoj společnosti a digitalizace a založení ŠKODA AUTO DigiLab. Ten je jako zdroj inovativních řešení hlavním tahounem strategie mobility i nových technologií, jako jsou umělá inteligence (AI), a objevuje další obchodní příležitosti v digitálním světě. Mezi jeho 48 projekty v České republice, Izraeli, Číně a Indii je úspěšně spuštěná peer-to-peer carsharingová platforma HoppyGo, síť sdílených elektroskútrů BeRider nebo projekty z Izraele v oblasti kybernetické bezpečnosti a AI. Digitální transformace ovšem s tím, jak se digitalizují interní procesy, nabyla na významu ve všech oblastech.
Z nespočtu iniciativ připomeňme alespoň dvě – dProdukci v kvasinském závodě nebo zavádění projektu IPP (proces integrovaného plánování), který se zaměřuje na konzistenci a transparentnost napříč oblastmi v průběhu celého procesu plánování. Dalším úvodním krokem vedoucím k širšímu využívání analýzy dat ve ŠKODA AUTO je nasazení nástroje Power BI. RED
Cíle strategie digitalizace
Kompletní propojení vozů s online světem a ekosystém digitálních produktů a služeb
Nové digitální obchodní modely a služby mobility (sdílení vozů apod.)
Zlepšování uživatelské zkušenosti ve všech nabízených produktech
Zvýšení efektivity pomocí digitalizace interních operací a procesů
Zapojení umělé inteligence do všech hlavních produktů a služeb
Digitální produkty dobré jako naše vozy
Nové oddělení GX – Produktová řada Konektivita zastřeší vývoj digitálních služeb pro zákazníky automobilky. vzniklo 1. prosince a vede ho Sebastian Lasek
Popište nám hlavní úkoly nového útvaru…
Tím hlavním je vyvíjet online služby pro propojené vozy (connected cars) a dostat je k zákazníkovi. Musíme zjednodušit používání našich digitální služeb a zaměřit se na způsob, jakým je představujeme. Stále se až moc pomalu přizpůsobujeme trhu a náš vývoj trvá dlouho. Změna organizační formy představuje ideální příležitost k optimalizaci našeho způsobu spolupráce a zavedení agilních procesů. Můžeme tak snížit interní projektové náklady, zrychlit vývoj a zlepšit kvalitu projektů. Ve střednědobém horizontu pak chceme zlepšit atraktivitu portfolia služeb a jejich spolehlivost.
Které projekty digitalizace ve ŠKODA AUTO považujete za nejúspěšnější a rádi byste na ně navázali?
Před lety jsem byl hrdý na počátky konektivity u modelu KODIAQ. Postupně se však, jak se snažíme věci posouvat na vyšší úroveň, mění pohled na to, co vnímáme jako úspěch. V oblasti digitalizace máme celou řadu slibných projektů a velmi mě těší například to, že ŠKODA AUTO vyvíjí také vlastní webové aplikace infotainmentu a nepřebírá jen koncernové. Za koncern VW máme také na starosti například systémy nabídky na základě polohy auta či hlasové ovládání z domácích zařízení. Mým úkolem však není být spokojený, musím neustále tlačit na vylepšování. Seznam domácích úkolů máme dlouhý.
Jakým směrem by se měla automobilka v digitální oblasti vyvíjet?
ŠKODA AUTO musí být mezi digitálními produkty tím, čím je ve světě automobilů. Vždy přinášet něco navíc, nabízet Simply Clever řešení, odbourávat nepraktické funkce a vylepšovat současnou funkcionalitu tak, aby zákazníky nadchla. Lidé budou produkty používat denně, jen pokud s nimi budou spokojení, a aktivní využití je pro naše digitální portfolio mimořádně důležité.
Na které chystané produkty se osobně těšíte nejvíce?
Už se nemohu dočkat, až si vyzkouším ENYAQ iV. A tím nemyslím jen ten skvělý vůz, ale veškerou nabídku okolo. V první polovině roku a na jeho konci uvolníme druhý a třetí paket funkcionalit konektivity tohoto modelu. Stejně tak se těším na rozvoj našich webových aplikací pro infotainment. Poprvé díky nim můžeme do hloubky vyhodnocovat chování zákazníků nebo zkoumat data z čidel a v řádu týdnů zlepšovat uživatelský zážitek zákazníků a aktualizovat funkcionalitu vozů. Mou ambicí je, aby se o věcech nejen mluvilo, ale aby se i opravdu uskutečnily. RED