Výroba komponentů

Efektivní výroba v KovárnĚ

K liková hřídel nové generace se u koncernových motorů podílí na plnění emisních limitů

N

ová generace motoru 1,0 TSI evo zohlednila požadavky vývojářů, kteří se podíleli na snižování hmotnosti jednotlivých dílů. Tímto směrem se vydal tým oddělení PKG/3 – Technologie Kovárny při výrobě nové klikové hřídele, jejíž produkci spustil v květnu. Díky optimalizacím tvaru výkovku uspořil 0,5 kg materiálu na díl. Oddělení PKG/2 – Kovárna tak navázalo na mnohaletou tradici výroby motorových dílů v mladoboleslavském závodě. V něm se nachází koncernová kovárna, kde se klikové hřídele vyrábějí již 22 let. 

2 200

kusů denně vyrobí nová kovací linka

8,7 

kilogramu nyní kliková hřídel váží

Na příchod nové řady klikových hřídelí EA211 se Kovárna připravovala v posledních dvou letech, kdy v rámci modernizace výrobní linky vytvořila moderní koncept tepelného zpracování výkovku s využitím přirozeného chladnutí dílu v regálovém zásobníku. Používané technické řešení přineslo nejen úsporu elektrické energie, ale především zvýšení efektivity výroby. Výkovky klikové hřídele 1,0 TSI evo vznikají na kovacím lisu o síle 3 500 tun, který je součástí plně automatické linky, kde manipulaci s horkým dílem provádí osm robotů. Samotný výkovek vzniká z mikrolegované oceli, která do procesu vstupuje v podobě tyčoviny a pro kování se indukčně ohřívá na teplotu 1 290 °C. Stoprocentní rozměrovou kontrolu klikové hřídele provádí operátor na laserové měřicí stanici (zařízení vyvinuli zaměstnanci automobilky ve spolupráci s dodavatelem, brali ohledy na potřeby těžkého průmyslu a nové trendy měření dílů). Nový typ klikové hřídele je tak dalším pokračováním tradiční výroby motorových dílů v Kovárně ŠKODA AUTO. RED

Průkopníci v inovacích

V mladoboleslavské výrobě převodovek zaměstnanci využívají ke zvýšení kvality průmyslové vidění

J

edná se o zařízení s kamerovými senzory, které pomáhají odhalit potenciálně chybné díly ve výrobě manuálních převodovek MQ 100 a 200. Představují relativně levné řešení, které vykazuje vysokou efektivitu. První senzor ve Výrobě komponentů nasadilo oddělení PKH/4 – Technika převodovek MQ. Uvedenou aplikaci zde zavedli do linky předmontáže pastorku převodovky MQ 100, kde kontrolují přítomnost dorazového plechu synchronní spojky 5. rychlosti. Senzor detekuje obrys objektu a porovnává ho s obrysem jednoho či více modelů v referenčním obrázku. „Řešení se velmi osvědčilo, jelikož se cena senzorů a jejich zavedení pohybuje v řádech desítek tisíc korun, přistoupili jsme k jeho rozšíření i na další operace,“ říká Michal Alexa, specialista optimalizace převodovky z PKH/4.

kamerových senzorů mají ve výrobě převodovek

V sočasné době provozuje toto oddělení celkem šest senzorů, které kontrolují správnost provedených operací, přítomnost shodných dílů či jejich úplnost při kompletaci. „Používáme je například pro kontrolu operace honování, jak na kolech 1. a 2. rychlosti, tak na ozubení zpětného chodu na hnací hřídeli,“ říká Alexa. Další aplikace v současnosti připravují. Senzory od společnosti IFM electronic tvoří optická čidla, která jsou zapojena přímo do řídicí jednotky stroje a v případě odhalení potenciální chyby umí postup neshodného dílu zastavit. „Využíváme k tomu dva typy senzorů – obrysový a tzv. pixel counter,“ vysvětluje Alexa. Obrysový senzor představuje ideální řešení pro aplikace, kde se opakuje stejný tvar kontrolovaného objektu. Pixel counter se využívá v případě, kdy mají sledované objekty rozdílný tvar, velikost, barvu nebo stín. „Jde o efektivní kontrolní články, které okamžitě reagují a tím automaticky zvyšují kvalitu výroby,“ uzavírá téma Alexa. Luděk Vokáč