Výročí – logistika značky

Dobře namazaný stroj

Jak dvacetiletka Logistiky značky ovlivnila budoucnost a směřování ŠKODA AUTO

O logistiku ŠKODA AUTO se stará 200 vagonů denně, tedy přes 30 000 ročně.

V

dobře fungující automobilce řada věcí plyne téměř automaticky a bez povšimnutí, avšak skrývá se za nimi obrovské množství práce několika útvarů a celé řady zaměstnanců. 

Míza celé automobilky

Velkou část z toho zajišťuje útvar Logistiky značky ŠKODA a prostředků, jak dosáhnout plynulé distribuce výroby, se nabízí celá řada. Je totiž zodpovědný za plánování veškerých logistických procesů i navrhovaných konceptů a zodpovídá za interní dopravu v závodech. Zajišťuje také nakládání s obalovými materiály a v neposlední řadě do jeho kompetence spadá přeprava dílů a hotových vozů. To vše v situa­ci, kdy z výrobních linek sjíždí nové vozy prakticky v minutových intervalech a jakákoli chyba či zdržení znamenají pro automobilku značné náklady.

Logistika sleduje cíle, jako jsou úspory času, energie, materiálu, práce a skladovacích ploch, které navíc musí mít také tzv. zelený účinek.

Bez inovací se neobejdou

Vysoké nároky kladené na maximální využití znalostí pracovníků v souvislosti s logistickými procesy však do prostředí ŠKODA AUTO přinášejí významné inovace. V poslední době je jejich společným jmenovatelem nejen vyšší efektivita, a tedy úspora nákladů, ale i šetrnost k životnímu prostředí. Oba směry jdou přitom často ruku v ruce. Například efektivněji vytížený kamion uspoří peníze i emise CO2. I díky tomuto přístupu prosazuje Logistika značky ŠKODA principy takzvané Zelené logistiky, a to nejen v rámci koncernu VW a ČR, ale i na celosvětové úrovni. Logistické koncepty vyzkoušené u nás pak nacházejí úrodnou půdu především v Indii a Číně. Projekty, které využívají ekologická paliva nebo významně zvyšují efektivitu vytěžování kontejnerů, mohou v budoucnu sloužit celému světu. Luděk Vokáč

Současnost

Efektivita a ekologie

Útvar Logistiky značky vyvinul s partnery řešení, díky kterému se do jednoho z námořních kontejnerů vejdou až čtyři vozy. Koncept 4 v 1 snižuje počet přepravovaných kontejnerů o čtvrtinu a automobilka ročně ušetří přes 800 tun emisí CO2.

Digitální nakládka

Důkazem, že i drobné změny přinášejí pozitivní výsledky, je projekt OPTIKON pro vyšší efektivitu nakládání kontejnerů. Ačkoli zvýšení využití na 72 m3  při digitálním plánování z původních 71 m3 nepůsobí významně, roční čísla na přepravě do Ruska ukazují, že projekt uspoří zhruba 240 kontejnerů a sníží emise CO2 z přepravy o 127 tun.

Automatická dřina

Ve vrchlabském závodě již předloni nasadili plně autonomní přepravní robot OMRON. Unese až 130 kilogramů nákladu a po provozu se pohybuje zcela samostatně. Sám si volí efektivní trasu a díky armádě senzorů rozpozná lidi, jiná vozidla či různé překážky, umí se jim vyhnout a zabrání kolizi. 

Průmysl 4.0 v praxi

Příkladem nasazení Průmyslu 4.0 jsou automatické sklady menších dílů (AKL) v Kvasinách a Mladé Boleslavi. Jednotlivé položky v nich naskladňují roboty, které je také přepravují ze skladu přímo na montážní linku. Tento způsob automatizace zvyšuje preciznost práce, zrychluje logistické procesy a přispívá k minimalizaci chybovosti.

Musíme se stále zlepšovat

Jiří Cee po 20 letech Předal post vedoucího Logistiky značky

Jak se za dobu vašeho působení logistika proměnila? 

Logistiku před 20 lety a dnes vůbec nelze srovnávat. Dnes se z ní stala moderní, globální, komplikovaná a strukturovaná disciplína.  

Byl jste tváří Zelené logistiky v celém koncernu VW. Jaká byla vaše základní filozofie?

V Zelené logistice musíte při práci neustále přemýšlet, a to na každém pracovišti, při zhasínání, puštění radiátoru, nakládání kamionu i na cestě. Naplánovat jízdu tak, aby se nenajelo o 20 kilometrů více, protože nechcete zbytečně zatížit přírodu. Zásadní je, aby byli zaměstnanci na všech pozicích motivováni neustále přinášet zlepšení. Změny se rodí z každodenní práce.

Uplatňuje logistika stejný přístup k životnímu prostředí v Evropě i v Indii?

Snažíme se. Například v indickém regionu máme krásný projekt, každý pracovník logistiky tam zasadil strom a společně jsme vybudovali park. 

Chtěl byste něco vzkázat škodovákům?

Ano, dovolte mi osobní poznámku. ŠKODA AUTO pro mě byla víc než továrna. Pracoval jsem zde 40 let. Šlo o srdeční záležitost, které jsem věnoval celý život, přesto vnímám, že mi osobně dala více. Cítím hrdost na to, že jsem zůstal značce ŠKODA pracovně věrný a navázal jsem na rodiče, kteří v automobilce působili spoustu let. Zažil jsem všechny moderní náběhy a vždy hodně zblízka. Přeji proto všem zaměstnancům hodně úspěchů, spoustu krásných nových aut a hlavně hodně zdraví.  RED