Tour de France – Trofeje

Skleněná odměna pro nejlepší

Trofeje pro vítěze Tour de France opět navrhl ŠKODA Design

L

etos už podesáté zvedali vítězové slavného cyklistického závodu Tour de France nad hlavu trofeje vyrobené v České republice. Jejich podobu měl opět na starosti Peter Olah, člen týmu ŠKODA Design, který stál i za vznikem předchozích devíti cen.

Symbol závodu

V roce 2011 si dali designéři z Mladé Boleslavi za úkol vytvořit pro Tour de France ikonickou trofej, která by se stala symbolem závodu. Zároveň chtěli cyklistickou událost roku obohatit něčím typicky českým. Proto se rozhodli navrhnout ceny z českého skla a upozornit na um místních sklářů. „Neměnný tvar vyžaduje, aby každý rok vznikl skutečně originální dekor, který trofej dostatečně odliší. Na začátku nás vůbec nenapadlo, že by jich mohl mít někdo ve vitríně více. Třeba Peter Sagan jich získal už několik. Proto je důležité, abychom každý rok přišli se skutečným originálem,“ říká Olah. Dnes proto ve fázi návrhu tak trochu myslí i na to, jak by se mohl jeho nový výtvor vyjímat v krajanově sbírce.

Nové technologické postupy

Letošní trofej má neobvyklý vzor „rostoucích“ obdélníků. Inspiraci si škodovácký designér bere jak z tradice, tak z moderních technik. Vyšel z českého kubismu typického pro ŠKODA AUTO, navíc využil technologii 3D modelování. „Použil jsem postupy, které znám z navrhování automobilů. Nejprve jsem vytvořil 3D model s využitím prolínání linií. Nebylo jasné, jestli toto zdobení půjde vytvořit na reálném skleněném objektu pomocí brusu, ale skláři to nakonec dokázali,“ vysvětluje Olah. Zároveň přiznává, že vymyslet originální vzor je rok od roku složitější. Ve sklářské a designérské společnosti Lasvit, se kterou Peter tradičně na výrobě trofeje spolupracuje, ho v tom však podporují. Nejprve přijde s inspirací a poté hledají společnou cestu, jak ji zhmotnit. „V prvním návrhu Peter často chodí za hranu možností řemesla. Papír snese mnoho, samotný materiál má své limity. Třeba nevíme, co ozdobné řezy udělají například v místě zúžení. Ladíme to na prototypech a snažíme se docílit přesnosti linky, kterou Peter vyžaduje,“ vysvětluje sklářský technolog a manažer projektu Marek Bartko. Luděk Vokáč

Parametry trofeje:

60 cm vysoká

4 kg těžká

zelené a čiré sklo


zábavná Hra se sklem

Peter Olah, designér ŠKODA AUTO, využívá tradiční materiál i při návrzích nových vozů

Co vás k práci se sklem přivedlo?

Jsem vystudovaný průmyslový designér a architekt, v mé profesi připravujeme vždy precizní podklady. Vzhledem k české sklářské tradici i blízkosti skláren k Praze nebo Mladé Boleslavi jsem si chtěl práci s tímto živým materiálem vyzkoušet. Ze začátku šlo o hobby, zaplatil jsem si hodiny a učil se s ním pracovat. Zábava nakonec přerostla v konkrétní produkty.

Broušení jedné skleněné trofeje pro tour de france trvá tři dny.

Dnes s tímto materiálem pracujete běžně?

Ano, ale musel jsem se to naučit. Časem jsem pochopil, že sklo představuje původně tekutý materiál a je přirozené z něj navrhovat tvary oblé, které onu tekutost respektují. Na druhou stranu rád hledám hranice možností materiálu i technologie.  

Využíváte sklo při návrzích nových modelů?

Krásně nám umožňuje zkombinovat precizní svět setin milimetru u auta, které je navržené na počítači, s ruční prací zkušených sklářů. Používáme ho hlavně u konceptů, u nichž vytváříme velké skleněné elementy. Ručně opracovávané díly, vznikající na speciálních frézách, váží i několik kilogramů. Snažíme se maximálně demonstrovat kreativitu a preciznost tohoto ručního řemesla.