Pomocník pro montáž bez chyb

Obrazovky ve výrobních provozech v Kvasinách i Mladé Boleslavi usnadňují práci zaměstnancům

V

závodech ŠKODA AUTO již nějakou dobu přibývají nové displeje. Běží na nich systém VISPART – vizualizace dílů, který pracovníkům usnadňuje plnění jejich úkolů. Ukazuje totiž informace o vozech, čísla dílů, případně jejich fotky, nebo dokonce obrazové pracovní návodky, které se týkají konkrétních úkonů na voze v daném taktu a operaci.

Nejnověji se displeje systému VISPART nasazují v Mladé Boleslavi v montáži MB I, jde o druhou výrobní linku, která bude kompletně pokryta. Kromě MB I systém najdete také v MB II nebo v nové Lakovně B. Původním domovem systému jsou však Kvasiny. Právě montážní linka ML2 představuje provoz, kde se systém VISPART nasadil vůbec poprvé. Dále pomáhá v kvasinské Lakovně a také na zdejší druhé montážní lince. „Myšlenka vizualizace dílů ve výrobě se stala základním kamenem projektu dProdukce – digitalizace výrobní linky,“ vysvětluje Miloslav Rutterle z útvaru PFS-P/41 – Řízení výroby digitalizace. 

403

obrazovek budou využívat v mladoboleslavském závodě v roce 2021, nejvíce jich nyní mají v provozu Montáže vozů OCTAVIA a KAROQ, další jsou v nové Lakovně a v montáži modelů FABIA, SCALA, KAMIQ   

152 

displejů bude v příštím roce v Kvasinách, kde je  používají zaměstnanci Lakovny a obou Montáží

Jak VISPART funguje

Na každém taktu montážní linky jsou nainstalovány dva monitory (pro levou a pravou stranu), které pracovníkům pomáhají s identifikací dílů, jež mají montovat do konkrétního vozu. Některé díly mohou mít až desítky variant a mohlo by dojít k jejich záměně. Systém VISPART pomáhá takovým případům předcházet. Na každý vůz je denně automaticky počítána potřeba vizualizovaných dílů.  „Pro výpočet používáme takzvaný technologický kusovník, který popisuje, z čeho se vůz skládá a na kterém taktu i operaci se do něj daný díl montuje,“ vysvětluje Radek Najman z FIB/5 – IT Příprava výroby. VISPART využívá i databázi obrazových pracovních návodek systému DFView, díky kterému v případě potřeby nabídne i obrazový pracovní návod. Systém momentálně pracuje se šesti druhy obrazovek, které zjednodušují práci operátorům na lince. „Neukazujeme všechny díly na daném taktu, ale jen ty, u kterých se montuje mnoho va­riant, nebo naopak ty, které se montují méně často. Vždy po dohodě s uživateli,“ vysvětluje M. Rutterle. Luděk Vokáč


Budoucnost novinky

VISPART lze využít i na dalších pracovištích. „Umíme zobrazit, co je potřeba. A vzhledem k tomu, že systém vyvíjíme agilním přístupem, dovedeme rychle reagovat. Každý týden přinášíme něco nového,“ nastiňuje tempo vývoje Vojtěch Kozák z útvaru FIB/5 – IT Příprava výroby. VISPART tak bude hrát v závodech ŠKODA AUTO čím dál větší roli. Bude umět rychle reagovat na potřebu změny dílu v průběhu výroby, například z důvodu výpadku dodavatele. Počítá se s ním také pro případ výpadku či odstávky robotů v Lakovnách a v plánu je i jeho širší nasazení ve staré Lakovně v Mladé Boleslavi.

Jak se liší od mVIS?

VISPART vytváří ze zdrojových dat a složitých výpočtů srozumitelné informace, které zabraňují chybovosti a jednoduchým způsobem (bez nutnosti interakce s vizualizací) provádějí pracovníky při samotné montáži. mVIS představuje modulární systém, který různá data a informace převádí do jednotné vizuální podoby. Nabízí také interakci s uživateli nebo správu a distribuci multimediálního obsahu. Oba vizualizační systémy se proto mohou vhodně doplňovat.