umělá inteligence
Umělá inteligence ve ŠKODA AUTO
Moderní technologie, která se čím dál více prosazuje v interních procesech a činnostech automobilky
U
mělá inteligence (artificial intelligence, AI) představuje ve světě technologií schopnost strojů využívat vlastnosti obvykle spojované s lidskou myslí. Mohou se tedy například přizpůsobovat prostředí či se učit. Patří k nim systémy využívající rozpoznávací funkce nebo programy, které na základě zkušeností zaznamenávají, vyhodnocují a řeší problémy, a umí být dokonce kreativní. Automobilka je chce v dlouhodobém horizontu zapojit do všech hlavních produktů i služeb a zároveň využít při digitalizaci, automatizaci, urychlení a zlepšení rozhodovacích procesů.
Využití umělé inteligence je ve ŠKODA AUTO jedním ze strategických témat. Patří k plánované Digitální transformaci automobilky, tak jak ji stanovuje Strategie 2025, a neméně důležitou roli pak má ve firemní IT Strategii. Technologie prostupuje prakticky celou společností. Jako své hlavní náplni se jí věnuje AI Kompetenční centrum, je ale také důležitým tématem pro útvary zabývající se inovacemi, jako jsou InnoTeam a ŠKODA AUTO DigiLab (viz Kdo se projekty zabývá).
Umělou inteligenci již automobilka využívá například v podobě Inteligentní Virtuální Asistentky (IVA), která zjednodušuje firemní procesy, jako jsou nábory nových zaměstnanců nebo výměny telefonů v IT Pointech (viz ŠKODA Mobil 2/2020). Ostatním AI projektům se věnujeme na následujících stranách. RED
Zajímavé odkazy na využití umělé inteligence v praxi a běžném životě najdete na ŠKODA Space
Kdo se projekty zabývá
AI Kompetenční centrum
Zajišťuje ho tým ŠKODA IT a všem oblastem ŠKODA AUTO poskytuje podporu při dílčích projektech. Zabývá se rovněž interním vývojem AI řešení a dále provádí standardizaci platforem i nástrojů používaných v automobilce.
InnoTeam
Spadá pod útvar GGS – Podniková strategie a inovační management a každá oblast ŠKODA AUTO v něm má svého zástupce. InnoTeam podporuje inovativní zapojení AI v rámci programu Proof of Concept, jehož prostřednictvím lze získat finanční podporu na otestování řešení.
FabLab
Laboratoř útvaru PSZ – Centrálního technického servisu pracuje na inovativních řídicích a diagnostických systémech založených na AI a podporujících řešení Průmyslu 4.0.
ŠKODA AUTO DigiLab
Dceřiná společnost, která se věnuje vývoji nových řešení v oblasti digitalizace a mobility. V případě AI celosvětově vyhledává a testuje projekty, které lze implementovat do procesů ŠKODA AUTO. Aktivně podporuje uskutečnění projektů s AI ve spolupráci s IT ŠKODA a dalšími interními útvary automobilky.
Klaus Blüm
vedoucí útvaru FI – Informační technologie
Jaký význam má umělá inteligence pro ŠKODA AUTO?
Jde o klíčovou součást strategie naší společnosti. Pomáhá nám posouvat dál veškeré produkty, například v oblastech asistenčních systémů či hlasového ovládání a nakonec možná také autonomního řízení. Zároveň nám umožňuje zlepšovat interní procesy. Spoustu příkladů bychom našli jak v oblasti administrativy, tak ve výrobě a logistice.
Nakolik tato technologie ovlivní v nejbližších letech vývoj aut?
V současnosti má podle mě automobilový průmysl dva hlavní technologické hybatele – mobilní sítě 5G a umělou inteligenci. Díky nim můžeme očekávat mnoho nových služeb a funkcí. Základ inovací vidím v přenosu obrovského množství dat z auta na místo s velkou výpočetní silou, která umožní spustit náročné algoritmy umělé inteligence. Velký potenciál mají již nyní hlasové ovládání, asistenční systémy a podobně, ale bude toho mnohem více.
Podívejte se, jak Klaus Blüm, vedoucí FI, popisuje význam umělé inteligence pro ŠKODA AUTO
VYUŽÍVEJME AI ve svůj PROSPĚCH
ROZHOVOR S PETREM ŠVARCEM Z ÚTVARU FIT – IT ENTERPRISE ARCHITEKTURA & TECHNOLOGIE
Jakými projekty s umělou inteligencí se váš tým zabývá?
Momentálně pracujeme na deseti projektech, především takových, které vylepšují interní procesy v automobilce. Patří k nim například OPTIKON v logistice, kde nám šlo o zvýšení vytíženosti kontejneru, které snižuje počet vypravených kusů (tím pádem i produkci CO2) a současně také čas potřebný pro nakládku.
Jde o složitá řešení, nebo se inspirujete již fungujícími systémy?
Projekt typu OPTIKON byl složitější a vyžadoval nejen vývoj samotného řešení ve spolupráci s kolegy z IT a obchodu, ale i výběr technologie. Abychom například vyřešili optimalizaci načítání kontejnerů, museli jsme nasadit i platformu, která tento požadavek zvládne. Tu teď chceme uplatnit v dalších provozech, například v Lakovnách.
Váš tým se zapojuje i do vývoje AI systémů přímo ve vozech.
Ano, podílíme se na předpovědi předřazení rychlostního stupně v reálném čase, abychom mohli správně upravit chování motoru. Zabýváme se také personalizací vozu, kdy na základě chování zákazníků předvídáme jejich výběr funkcionalit vozu, například klimatizace.
Snažíte se využívat řešení AI, která již jinde fungují, nebo naopak vymýšlíte projekty šité na míru interním potřebám?
Využíváme obě cesty, protože vždy upřednostňujeme přínos daného řešení pro uživatele. Například u personalizace vozu by náš vlastní vývoj nedával smysl, protože by trval roky. Na druhou stranu sledování parkovišť jsme mohli připravit interně. Obecně řečeno, nemusíme objevovat Ameriku. Pro podobná rozhodnutí musíte mít odborné znalosti, proto je náš tým připraven reagovat na jakýkoli nápad nebo otázku týkající se výběru správného řešení.
V tomto vydání se věnujeme také inovačnímu ekosystému automobilky, zapojují se do něj s AI náměty sami zaměstnanci?
Úzkou spolupráci s útvarem GGS, který má o inovativních projektech v automobilce přehled, jsme navázali proto, že z našeho pohledu představuje inovační ekosystém jeden z nejslibnějších kanálů komunikace se zaměstnanci. Chtěl bych je tímto povzbudit, aby ho využívali napřímo nebo prostřednictvím svých vedoucích a sdíleli s námi své nápady: Nenechte si ujít žádnou příležitost, která zvýší hodnotu a prestiž ŠKODA AUTO. RED