Logistika
noví robotičtí pomocníci
V Mladé Boleslavi i v Kvasinách obstarávají sekvencování hlav kol noví roboti
V
ychystávání hlav kol do sekvence na takzvané sekvenční vozíky doposud probíhalo v Mladé Boleslavi v hale M1 a v Kvasinách v hale K7E ručně pomocí manipulátorů. „Vzhledem k tempu práce, kdy je potřeba v jedné minutě vychystat dvě hlavy kol, které mají v závislosti na typu a provedení hmotnost kolem 28 kilogramů, jde o poměrně náročnou práci,“ říká Vít Janďourek z oddělení PLL – Plánování logistiky, který měl realizaci nového řešení na starosti. V Kvasinách tak od července obstarává sekvencování robot, v Mladé Boleslavi, kde je pracoviště komplexněji provedené (disponuje napojením na podjízdná AGV, která zaváží díly až na linku). Tato novinka sekvencování v Mladé Boleslavi naběhne do ostrého provozu koncem září.
Nové řešení snižuje chybovost, zvyšuje produktivitu výroby vozů a pracovníky logistiky zbavuje námahy.
Z přepravních palet nově hlavy kol podle výrobního plánu odebírá a na sekvenční vozíky v požadovaném pořadí vychystává speciální robotická hlava. Využívá unikátní mechanismus úchopu hlavy kola a disponuje rozpoznávací kamerou, díky které přesně identifikuje daný typ hlavy. Řešení je osazeno na portálové konstrukci, která umožňuje snadnou manipulaci s díly. „Celé řešení v podstatě eliminuje jakoukoli možnost záměny při vychystávání hlav kol,“ říká V. Janďourek. „I když máme mechanismy, jak záměnám zabránit i při manuálním vychystávání, vzhledem k náročnosti a tempu práce jsme se jim nedovedli stoprocentně vyhnout. Teď již žádné záměny nehrozí,“ dodává. Do budoucna podle něj robotické řešení umožní navýšit tempo sekvencování a tím ještě zvýší produktivitu. V Mladé Boleslavi se navíc k řešení přidává i možnost automatického zavážení vychystaných sekvenčních vozíků na místo zástavby. V Kvasinách tuto činnost obstarává obsluha. Vždy pak samozřejmě existuje náhradní řešení pro případ výpadku automatizace, takže se lze dočasně „vrátit“ k manuálnímu sekvencování.
Podle Davida Strnada, vedoucího PL – Logistiky značky, jsou obě pracoviště v rámci koncernu VW unikátní a vychází z předchozích zkušeností, které automatizační týmy ve ŠKODA AUTO nasbíraly. „Vycházíme především z projektu na pracovišti výroby baterií, kde jsme vymysleli a zavedli vůbec první takové robotické pracoviště. ŠKODA AUTO má na toto řešení dokonce patent,“ vyzdvihuje D. Strnad s tím, že šlo vlastně o zkušební laboratoř nasazenou v praxi. „Naše zkušenosti si v rámci koncernu VW vyměňujeme mezi členy skupiny pro zavádění automatizace a náš projekt budí velký zájem,“ dodává V. Janďourek. RED
Vertikálně a s vyšší kapacitou
V CKD Centru modernizují sklady, EFEKTIVITU zvyšuje automatizované zakládání
V
souvislosti s náběhem nových modelů pro indický trh do výroby dochází v CKD Centru v Mladé Boleslavi k vylepšení skladování tzv. KLT přepravek. Ze standardních regálů přechází v logistice na moderní automatizované řešení, které přináší řadu výhod.
Původní skladovací kapacita KLT přepravek se před aktuální modernizací pohybovala okolo 2 600 kusů. V únoru letošního roku byly v hale U33 zprovozněny první čtyři nové vertikální sklady KARDEX, které nahradily dřívější řešení, a zároveň došlo k navýšení kapacity na 4 000 kusů přepravek. V červenci k nim přibyly další dva sklady, do konce roku se navíc zprovozní ještě dva vertikální zakladače. Celkem jich tedy bude osm a kapacita dosáhne 8 000 kusů KLT přepravek.
Nové vertikální sklady mají podle prostorových možností v hale výšku od 6,25 do 7,45 metru (z toho šest skladů dosahuje maximální výšky) a při šířce 3,58 metru a hloubce 3,07 metru pojmou v průměru tisíc přepravek na jeden automatizovaný sklad. Namísto dřívější složité manipulace nyní pohyb přepravek vyřeší v podstatě sklad sám – před každou vertikální věží je automatický stůl, který zakládání obstará. V celkem plánovaných osmi jednotkách bude dohromady 421 polic, které budou stoly obsluhovat. Pro zajímavost, maximální zatížení jedné police činí 420 kilogramů.
Novinka zlepšuje také ergonomii práce ve skladu, pomohla zvýšit efektivitu skladování (i zmíněnou kapacitu) a také zlepšuje variabilitu díky možnosti pracovat s různými typy KLT přepravek. RED