ZELENÁ ELEKTŘINA

SERVISNÍ CENTRUM V KOSMONOSECH ZÍSKALO STOPROCENTNĚ ČISTÝ

ZDROJ ELEKTRICKÉ ENERGIE

NAKLÁDÁNÍ

S ODPADY

NA JEDNIČKU

V 

ýrobní závody v Púně a Aurangábádu společnosti ŠKODA AUTO

Volkswagen India Private Limited

(SAVWIPL) významně zabodovaly na poli

trvale udržitelného rozvoje. Dokážou totiž

znovu použít drtivou většinu odpadních

materiálů, které by jinak končily na skládce. Od společnosti TÜV Nord, světového

lídra v oblasti auditů, certifikace a testování, za to získaly platinovou certifikaci Zero

Waste to Landfill sites. Závod v Púně celkově zužitkoval 98,42 % odpadů, a závod v Aurangábádu dokonce 99,99 %.

SAVWIPL tak potvrdil ambice stát se ve

druhé polovině aktuální dekády v rámci iniciativy Go To Zero společností, která

maximálně využívá zdroje a prosazuje cirkulární ekonomiku v oblasti odpadů, materiálů, energií či vody. RED

Jak v Indii nakládají

s odpady

Znovupoužití odpadních materiálů z lakoven,

které po vyfiltrování slouží pro výrobu energie

či ohřev

Opětovné využívání papírových přepravních

boxů pro balení náhradních dílů

KROMĚ MODELU RAPID, KTERÝ VYRÁBĚJÍ

V PÚNĚ, A VOZŮ OCTAVIA, SUPERB

A KODIAQ, KTERÉ SJÍŽDÍ Z VÝROBNÍCH LINEK

V AURANGÁBÁDU, ZDE VZNIKÁ I NOVÉ SUV

URČENÉ VÝHRADNĚ PRO INDICKÝ TRH. JEHO

PŘEDOBRAZEM JE STUDIE VISION IN.

V 

areálu Kosmonosy nainstalovala automobilka ve

spolupráci se společností

ŠKO-ENERGO střešní fotovoltaický systém a bateriové úložiště pro

akumulaci vyrobené elektrické energie. Stavba celého systému proběhla od dubna do prosince 2019 jako

součást projektu Instalace nízkouhlíkové technologie a kompletní náklady přesáhly 28 milionů korun.

Přes 17 milionů z toho uhradily dotace strukturálních fondů EU. Solární panely pokrývají střechy pěti

budov v areálu, mimo to vznikl zcela nový objekt – parkoviště jménem

Carport, jehož střecha je panely pokrytá celá.

Areál Servisního centra Kosmonosy tak disponuje nabíjecí infrastrukturou založenou na energii z obnovitelných zdrojů. Cílem automobilky bylo

nabídnout nejen ekologicky šetrnou

technologii aut, ale i alternativní pohon s minimální uhlíkovou stopou, tj.

skutečně nulovými emisemi CO2 při

výrobě elektřiny i provozu elektromobilů. Elektřina získaná ze solárních panelů se použije jak pro chod samotného areálu, hlavně autoservisu, tak pro

dobíjení elektromobilů. Systém s akumulací energie kromě toho přispěje

k vyšší stabilitě distribučních soustav

a zamezí náhlým výkyvům při výrobě

a spotřebě energie. Nespotřebovanou

energii lze uchovat pro budoucí užití,

nebo dokonce poslouží k zabezpečení

provozu při výpadku externího přívodu energie. „Množství elektřiny vyrobené tímto ekologicky čistým způsobem pokrývá téměř 25 procent

celkové spotřeby areálu,“ uvedla Alena Chromcová z oddělení VAD – Business Development After Sales. „Tomu

odpovídá i celková úspora, kterou si

od projektu slibujeme – při výrobě

450 MWh činí něco přes 1,2 milionu

korun ročně,“ dodává. Slibné hodnoty úspor samozřejmě vybízejí k následování, podle Pavla Grmely z oddělení PSU – Ekologie a pracovní ochrana

počítá automobilka s instalací dalších

solárních panelů hlavně na novějších

objektech – střechy starších továrních

hal pro ně příliš vhodné nejsou.

Podrobnosti

projektu

Název: Instalace nízkouhlíkové

technologie v areálu

Kosmonosy ŠKODA AUTO,

která byla spolufinancována

Evropskou unií

Popis: Předmětem projektu

je instalace fotovoltaického

systému o výkonu 441 kWp

spojeného s akumulací

energie pomocí bateriového

systému s kapacitou 616 kWh

a výkonem 570 kW

Termín realizace:

26. 4. 2019 – 4. 12. 2019

Ekologické dobíjení

„Zelená“ elektřina bude sloužit pro

dobíjení elektrických aut jak uvnitř

areálu, kde ji využijí především pracovníci autoservisu a zaměstnanci se služebními vozy, tak mimo něj.

„Mimo areál máme čtyři silné nabíječky DC o 150 kW a čtyři standardní AC s 2× 11 kW, které jsou určeny

také pro veřejnost. Přes den jde hlavně o návštěvníky areálu, naše obchodní partnery a účastníky servisního školení. V případě volné kapacity

může po dobu otevření parkoviště

využít službu nabíjení každý. Řidiči

v tomto případě hradí platbu za nabíjení pomocí chytrého telefonu,“ vysvětluje A. Chromcová. RED

Celkové výdaje:

28 398 057,61 Kč

Dotace z EU:

17 038 834,56 Kč

19