ZELENÁ ELEKTŘINA
SERVISNÍ CENTRUM V KOSMONOSECH ZÍSKALO STOPROCENTNĚ ČISTÝ
ZDROJ ELEKTRICKÉ ENERGIE
NAKLÁDÁNÍ
S ODPADY
NA JEDNIČKU
V
ýrobní závody v Púně a Aurangábádu společnosti ŠKODA AUTO
Volkswagen India Private Limited
(SAVWIPL) významně zabodovaly na poli
trvale udržitelného rozvoje. Dokážou totiž
znovu použít drtivou většinu odpadních
materiálů, které by jinak končily na skládce. Od společnosti TÜV Nord, světového
lídra v oblasti auditů, certifikace a testování, za to získaly platinovou certifikaci Zero
Waste to Landfill sites. Závod v Púně celkově zužitkoval 98,42 % odpadů, a závod v Aurangábádu dokonce 99,99 %.
SAVWIPL tak potvrdil ambice stát se ve
druhé polovině aktuální dekády v rámci iniciativy Go To Zero společností, která
maximálně využívá zdroje a prosazuje cirkulární ekonomiku v oblasti odpadů, materiálů, energií či vody. RED
Jak v Indii nakládají
s odpady
Znovupoužití odpadních materiálů z lakoven,
které po vyfiltrování slouží pro výrobu energie
či ohřev
Opětovné využívání papírových přepravních
boxů pro balení náhradních dílů
KROMĚ MODELU RAPID, KTERÝ VYRÁBĚJÍ
V PÚNĚ, A VOZŮ OCTAVIA, SUPERB
A KODIAQ, KTERÉ SJÍŽDÍ Z VÝROBNÍCH LINEK
V AURANGÁBÁDU, ZDE VZNIKÁ I NOVÉ SUV
URČENÉ VÝHRADNĚ PRO INDICKÝ TRH. JEHO
PŘEDOBRAZEM JE STUDIE VISION IN.
V
areálu Kosmonosy nainstalovala automobilka ve
spolupráci se společností
ŠKO-ENERGO střešní fotovoltaický systém a bateriové úložiště pro
akumulaci vyrobené elektrické energie. Stavba celého systému proběhla od dubna do prosince 2019 jako
součást projektu Instalace nízkouhlíkové technologie a kompletní náklady přesáhly 28 milionů korun.
Přes 17 milionů z toho uhradily dotace strukturálních fondů EU. Solární panely pokrývají střechy pěti
budov v areálu, mimo to vznikl zcela nový objekt – parkoviště jménem
Carport, jehož střecha je panely pokrytá celá.
Areál Servisního centra Kosmonosy tak disponuje nabíjecí infrastrukturou založenou na energii z obnovitelných zdrojů. Cílem automobilky bylo
nabídnout nejen ekologicky šetrnou
technologii aut, ale i alternativní pohon s minimální uhlíkovou stopou, tj.
skutečně nulovými emisemi CO2 při
výrobě elektřiny i provozu elektromobilů. Elektřina získaná ze solárních panelů se použije jak pro chod samotného areálu, hlavně autoservisu, tak pro
dobíjení elektromobilů. Systém s akumulací energie kromě toho přispěje
k vyšší stabilitě distribučních soustav
a zamezí náhlým výkyvům při výrobě
a spotřebě energie. Nespotřebovanou
energii lze uchovat pro budoucí užití,
nebo dokonce poslouží k zabezpečení
provozu při výpadku externího přívodu energie. „Množství elektřiny vyrobené tímto ekologicky čistým způsobem pokrývá téměř 25 procent
celkové spotřeby areálu,“ uvedla Alena Chromcová z oddělení VAD – Business Development After Sales. „Tomu
odpovídá i celková úspora, kterou si
od projektu slibujeme – při výrobě
450 MWh činí něco přes 1,2 milionu
korun ročně,“ dodává. Slibné hodnoty úspor samozřejmě vybízejí k následování, podle Pavla Grmely z oddělení PSU – Ekologie a pracovní ochrana
počítá automobilka s instalací dalších
solárních panelů hlavně na novějších
objektech – střechy starších továrních
hal pro ně příliš vhodné nejsou.
Podrobnosti
projektu
Název: Instalace nízkouhlíkové
technologie v areálu
Kosmonosy ŠKODA AUTO,
která byla spolufinancována
Evropskou unií
Popis: Předmětem projektu
je instalace fotovoltaického
systému o výkonu 441 kWp
spojeného s akumulací
energie pomocí bateriového
systému s kapacitou 616 kWh
a výkonem 570 kW
Termín realizace:
26. 4. 2019 – 4. 12. 2019
Ekologické dobíjení
„Zelená“ elektřina bude sloužit pro
dobíjení elektrických aut jak uvnitř
areálu, kde ji využijí především pracovníci autoservisu a zaměstnanci se služebními vozy, tak mimo něj.
„Mimo areál máme čtyři silné nabíječky DC o 150 kW a čtyři standardní AC s 2× 11 kW, které jsou určeny
také pro veřejnost. Přes den jde hlavně o návštěvníky areálu, naše obchodní partnery a účastníky servisního školení. V případě volné kapacity
může po dobu otevření parkoviště
využít službu nabíjení každý. Řidiči
v tomto případě hradí platbu za nabíjení pomocí chytrého telefonu,“ vysvětluje A. Chromcová. RED
Celkové výdaje:
28 398 057,61 Kč
Dotace z EU:
17 038 834,56 Kč
19