Interní logistika
Chytrá logistika
V mladoboleslavské Svařovně M12 fungují od srpna tři zcela autonomní zakladače pro navážení dílů na linku modelu OCTAVIA
N
ové zakladače se na první pohled v zásadě neliší od těch, které se po svařovnách automobilky pohybují standardně, jen fungují zcela bez obsluhy, nemají tedy řidiče. „V podstatě jde o to, že je běžný zakladač vybaven tzv. automatizačním paketem a bezpečnostním systémem,“ vysvětluje Tomáš Kubica, vedoucí PF1-I – Interní logistiky MB I. Zakladač má dva boční skenery pro detekci chodců (identifikují je do vzdálenosti sedmi metrů) a kromě nich také senzor pro odhalování vysokých překážek. „Ten je tu zejména proto, aby nenarazil třeba do karoserie na vyvýšených manipulačních podvozcích,“ říká T. Kubica. Zakladače jsou napojeny na požární systém, aby se v případě alarmu doslova „uklidily z cesty“.
Zavedení novinky si vyžádalo velké úsilí týmu pracovníků Technické skupiny logistiky MB I, Plánování logistiky značky, IT, dodavatele technického řešení a dalších. „Bez jejich nasazení a nadšení by projekt neměl šanci na úspěch a za to jim patří velký dík,“ říká T. Kubica. Po téměř roce příprav, plánování a testovacího provozu je investice ve výši téměř půl milionu eur s velmi dobrou návratností necelého 3,5 roku v provozu. „Pilotní projekt je úspěšný, a tak jej chceme nasadit ve všech logistikách Svařoven. V provozu MB I nyní plánujeme další dvě využití celkem čtyř zakladačů,“ říká T. Kubica. RED
Jak zakladače fungují
Autonomní zakladače navážejí v hale M12 díly do osmi robotických věží, které slouží k zásobování svařovací linky díly pro podlahu karoserie. Věže zvládnou naplnit až 16 paletami za hodinu a celá dodávka je kompletně automatizována. Když je ve výrobní věži zpracován materiál z palety, dostane zakladač signál, aby dodal plnou. Pro tu si vozík dojede do předávacího regálu ve skladu (tam palety zakládá obsluha skladu), převeze ji do správné věže a potvrdí dodávku. Zároveň ve věži vyzvedne prázdnou paletu.