Technologie

Koncert v rytmu EVO

Pod kapotou vozů ŠKODA čím dál častěji předou motory nové generace, které zvyšují komfort jízdy a jsou šetrnější k přírodě

V

ylepšené agregáty, které mladoboleslavská automobilka do svých modelů postupně zavádí, přinášejí především snížení spotřeby paliva a tím i méně emisí. Zároveň mají kultivovanější a příjemnější projev. Trojice písmen EVO v názvu nových agregátů naznačuje, že jde o evoluci stávajících motorů, které ŠKODA AUTO pod kapotami svých vozů dosud úspěšně využívala. Skok je to však často velmi výrazný.

Nejnovějším přírůstkem se stal tříválec 1,0 TSI EVO, který si od letošního září mohou vybrat zákazníci do nové generace modelu OCTAVIA. Následně tento agregát přibyl i do nabídky vozů SCALA, KAMIQ a KAROQ. Vedle čtyřválce 1,5 TSI EVO už se pod kapotu škodovek dostal také diesel 2,0 TDI EVO a tříválec s vícebodovým vstřikováním 1,0 MPI EVO. Aktuální přehled nabízených motorů rodiny EVO vám přinášíme na této dvoustraně. RED

Benzin

EA211 EVO TSI

1,0 TSI EVO (70 / 81 kW)

OCTAVIA, OCTAVIA e‑TEC (81 kW) KAMIQ (70 / 81 kW) SCALA (70 / 81 kW) KAROQ (81 kW)

1,5 TSI EVO (110 kW)

OCTAVIA, OCTAVIA e-TEC, KODIAQ, KAROQ, KAMIQ, SCALA

Pionýrem mezi motory TSI se v rodině agregátů EVO EA211 stal čtyřválec 1,5 TSI, který zamířil v roce 2018 pod kapotu předchozí generace modelu OCTAVIA. Jeho specialitou je funkce aktivního řízení válců ACT (Active Cylinder Technology), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva prostřední válce a snižuje tak spotřebu paliva. Technicky velmi zajímavý je zážehový tříválec 1,0 TSI EVO, který nově pracuje v hospodárném Millerově spalovacím cyklu. U něj se sací ventily uzavírají už v průběhu sacího zdvihu pístu, čímž se snižuje efektivní kompresní poměr, ale ten expanzní zůstává nezměněný. Motor tak dosahuje vyšší účinnosti. Tento agregát je osazen turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek. Díky tomu je maximální točivý moment k dispozici už při nižších otáčkách motoru. Funkční plocha válců obou benzinových agregátů EVO je upravena plazmovým nanášením povrchové vrstvy, která snižuje tření a tím zlepšuje mechanickou účinnost motoru. Agregáty 1,0 TSI EVO a 1,5 TSI EVO disponuje i mild-hybridní OCTAVIA e-TEC, v níž motor využívá podporu startér-generátoru napájeného akumulátorem 48 V.

Benzin

EA211 EVO MPI 

1,0 MPI EVO (48 / 59 kW)

chystaná IV. generace FABIA

Stálicí v nabídce značky ŠKODA je i agregát 1,0 MPI, který se provedení EVO dočkal také v roce 2018 a v této variantě zamířil nejprve do modelů VW Polo či Seat Ibiza a následně ho dostane i nová generace modelu FABIA. I tento motor má elektronicky řízený dvojitý okruh chlazení a plynule regulované olejové čerpadlo či nové písty, jejichž kroužky a ložiska klikové hřídele přispěly k dalšímu snížení tření v motoru. U něj je využíváno tzv. Atkinsonova cyklu, kde se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje efektivní kompresní poměr, ale vysoká hodnota expanzního poměru 12, která je dána geometrií válcové jednotky, zůstává nezměněna. Díky tomu má motor vyšší účinnost a nižší spotřebu paliva. Vývoj tohoto agregátu je plně v kompetenci Technického vývoje v Česaně a vyrábí se v Mladé Boleslavi.

Diesel

EA288 EVO TDI

2,0 TDI EVO (85 / 90 / 110/ 147 kW)

SUPERB (90 / 110 / 147 kW) OCTAVIA (85 / 110 / 147 kW) KODIAQ (110 / 147 kW) KAROQ (85 / 110 kW)

Ofenzivu na poli vznětových motorů EVO odstartoval loni na podzim agregát 2,0 TDI EVO, který do nabídky naběhl v modelu SUPERB. Faceliftovaná vlajková loď značky dostala nejprve variantu s výkonem 110 kW, avšak 2,0 TDI EVO dnes míří do vozů ŠKODA i s výkonem 85 až 147 kW. Při vývoji nové řady EA288 EVO šlo konstruktérům především o snížení emisí, vylepšení průběhu točivého momentu, zlepšení odezvy motoru na polohu plynového pedálu a snížení hlučnosti i hmotnosti. Díky aplikaci technologie TwinDosing pro tzv. selektivní katalytickou redukci v čištění výfukových plynů se podařilo snížit emise oxidů dusíku hluboko pod požadavky norem. Motor zároveň disponuje vysokým točivým momentem již od nízkých otáček. Spotřeba paliva je až o 20 % nižší než u obdobných zážehových agregátů. Tomu napomáhá i plynule variabilní regulace tlaku oleje, elektricky ovládané turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek, aktivní řízení chladicího okruhu včetně odpojitelné vodní pumpy nebo vstřikování Common Rail s tlakem až 2 200 bar. Motor pak existuje ve dvou konstrukčních variantách, verze s výkonem 85 až 110 kW mají blok válců z šedé litiny a ocelové písty, varianta s výkonem 147 kW má blok i písty z hliníku.

Víte, že...

... do modelu OCTAVIA RS míří také dvoulitrový benzinový motor řady EA888 EVO? Ten je vyvíjen s ohledem na přísné emisní limity a zákazníkům poskytuje také zlepšenou akustiku i nižší vibrace.