Výpočetní technici a IT
Krotitelé čísel
Výpočetní technika je v dnešní době všudypřítomná: od konstrukce přes organizaci výroby a distribuci až po regulaci vzduchotechniky na pracovištích. Jak se bez ní naši předkové obešli?
Osazenstvo strojně početní stanice v pilné práci s děrnými štítky (60. léta)
Ani se nechce věřit, že složitější technické výpočty se až do druhé poloviny minulého století prováděly hlavně pomocí logaritmických pravítek a tabulek. Neobešel se bez nich žádný technik. Tyto pomůcky důmyslně převedly složité násobení velkých čísel na mnohem jednodušší sčítání a místo dělení stačilo čísla odečítat. Zato přesnost pokulhávala: u pravítek s pohyblivým jezdcem měl výsledek jen tři až čtyři platné číslice.
Nejen ve škodováckých účtárnách navíc už za první republiky běžně pracovaly počítací stroje: stačilo mechanicky zadat cifry a otočením kličky provést početní operaci. Více než 110 let se používají různá zařízení pro evidenci zaměstnanců, od turniketů po docházkové hodiny, lidově píchačky.
V poválečné éře sloužily v tzv. strojně početní stanici automatické stroje, které zpracovávaly data uložená na tzv. děrných štítcích nebo páskách. V 60. letech se v AZNP využívaly třeba k fakturaci za vyrobené náhradní díly.
Skutečnou revoluci znamenal rok 1969, kdy automobilka zakoupila špičkový sálový počítač. Objednávku se naštěstí podařilo podepsat pár dní před okupací země v srpnu 1968, pak už by ji Američané neschválili. Chyběla však tvrdá měna, a tak se do Rakouska vyvezlo několik „embéček“. Ta se vyměnila za zeleninu, jejíž prodej následně vynesl šilinky na zaplacení amerického zařízení IBM 360/30. Šlo o počítač ze stejné řady, jaká tehdy pomáhala při přistání posádky Apolla 11 na Měsíci! Počítač zvládal neslýchaných 30 000 výpočetních operací za sekundu (dnes by ho strčil do kapsy obyčejný chytrý telefon). Tehdy však v automobilce prováděl optimalizační výpočty v oblasti plánování, kalkulace nebo fakturace. O počítač se starali dva vyškolení technici a za dvacet let neměl žádnou elektronickou poruchu. Řešily se jenom spotřební záležitosti: u tiskáren se musel měnit řetěz, u magnetických pásek bylo potřeba čistit hlavy.
Ekologický sálový superpočítač, který slouží v datovém centru, zvládne aktuálně 3,2 biliardy operací za sekundu (disponuje více než 106miliardkrát vyšší kapacitou). Pracovníci automobilky s jeho pomocí provádějí mimo jiné mimořádně náročné aerodynamické výpočty. ŠKODA AUTO je dnes jednou z vedoucích IT společností v České republice.
Obsluhoval ho vyškolený tým výpočetních techniků