VOZY

UDRŽITELNÉ

MOBILITY

CIRKULÁRNÍ

EKONOMIKA

V PRAXI

OCTAVIA iV

Rodinu těchto modelů reprezentují

plug-in hybridy, které jsou k dispozici

i ve sportovní verzi RS. Umožňují

lokálně bezemisní jízdu s dojezdem

až 60 km v režimu WLTP.

ORGANICKÝ OBALOVÝ

MATERIÁL SE V INDICKÉ PÚNĚ

KOMPOSTUJE A V LOGISTICKÉM

PARKU SLOUŽÍ JAKO POMOCNÁ

PŮDNÍ LÁTKA

OCTAVIA e-TEC

První model ŠKODA

nabízený s mild-hybridní

technologií, která umožňuje

rychlejší a tišší start. Zároveň

snižuje spotřebu až o 0,4 litru

na 100 kilometrů.

L 

ogistika značky spustila v červenci pilotní projekt, ve kterém testuje biologicky rozložitelné fólie pro balení dílů expedovaných do závodu v indické Púně.

Ověřuje si, zda je inovativní koncept obalu

vhodný pro použití ve větším měřítku než

doposud. „Ve ŠKODA AUTO se komplexně zabýváme průběžným zmenšováním

ekologické stopy a povzbuzujeme v tom

i zaměstnance. Společně s kolegy z Púny

proto testujeme fólie na bázi kukuřičného

škrobu. Díky tomuto konceptu vidíme potenciál ve snížení množství běžných plastových obalů pro dodávky dílů do tohoto

závodu o polovinu,“ říká David Strnad, vedoucí útvaru PL – Logistika značky, který

očekává výsledky testování v červnu 2021.

Tzv. kompostovatelné fólie chrání díly

stejně účinně jako běžný plastový obal.

Významný rozdíl spočívá v tom, že se po

použití v průběhu tří až šesti měsíců rozloží a následně slouží v logistickém parku

v Púně jako organické hnojivo. Ojedinělý

obalový koncept představuje jeden z projektů Zelené logistiky a automobilce měsíčně ušetří přibližně 500 kilogramů běžných plastových fólií.

Nové typy obalů, které jsou biologicky

rozložitelné, hledal útvar Logistiky značky

cíleně. Zaměstnanci CKD Centra u několika zkušebních zásilek testovali, zda splňují přísné podmínky pro přepravu v námořních kontejnerech. Kontrola kvality

po doručení dodávky do Púny neprokázala žádné poškození nebo stopy koroze

u přepravovaných komponentů. Následně si automobilka na místě ověřila, zda

se obaly podle plánu rozloží. Zaměstnanci tamní logistiky proto postavili kompostéry z recyklovaného materiálu, které kromě fólií naplnili i dalším bioodpadem, a již

po šesti měsících se fólie z velké části biologicky rozložily. RED

OCTAVIA G-TEC

V režimu provozu na zemní plyn produkuje

tato verze vozu až o 25 % nižší emise CO2,

navíc vypouští mnohem méně oxidů dusíku.

Dosahuje dojezdu na zemní plyn až 500 km

v režimu WLTP a dalších až 190 km na

benzinový pohon.

NA PLYN

I ELEKTŘINU

NOVÁ OCTAVIA NABÍZÍ DOSUD NEJŠIRŠÍ PALETU

EKOLOGICKY ŠETRNÝCH POHONŮ

N 

ejprodávanější model značky ŠKODA ve své čtvrté generaci rozšiřuje nabídku o tři

alternativní pohony – plug-in hybrid

iV, mild-hybridní e-TEC a ekologický

G-TEC na zemní plyn (viz infografika). „Při vývoji jsme si už od začátku

stanovili jako prioritu snížit hodnotu aerodynamického odporu a emise CO2 a NOx. Podařilo se nám spojit efektivitu a udržitelnost s vysokou

úrovní funkčnosti a všestrannosti,“

vyzdvihuje kvality pohonů Christian

Strube, člen představenstva za oblast Technického vývoje.

V řadě iV navazuje novinka na

loňský plug-in hybrid SUPERB iV.

Stejně jako on disponuje elektromotorem o výkonu 85 kW, ovšem

v nové vývojové verzi. Zvýšit dojezd na elektrický pohon, díky kterému lze přispět k nižšímu znečištění ovzduší například v centrech

měst, umožňuje rekuperace brzdné

energie. Ta navíc snižuje opotřebování brzd. K šetrnosti vozu přispívá

také Asistent hospodárné jízdy, který spolupracuje právě se systémem

rekuperace a její míru přizpůsobuje

třeba blížícímu se kruhovému objezdu nebo rychlostnímu limitu, tak

aby auto zpomalilo co nejefektivněji. Snížení emisí CO2 dosahuje čtvrtá generace vozu OCTAVIA nejen

díky alternativním pohonům, ale

i pomocí skvělé aerodynamiky. Čísla 0,24 a 0,26 vám možná na první

pohled moc neřeknou. Jsou to ale

hodnoty součinitele odporu vzduchu pro vozy OCTAVIA a OCTAVIA

COMBI, které tyto vozy řadí na

špičku nejen svého segmentu. RED

Přečtěte si o alternativních

pohonech OCTAVIA více na

www.skoda-storyboard.com.

21