VOZY
UDRŽITELNÉ
MOBILITY
CIRKULÁRNÍ
EKONOMIKA
V PRAXI
OCTAVIA iV
Rodinu těchto modelů reprezentují
plug-in hybridy, které jsou k dispozici
i ve sportovní verzi RS. Umožňují
lokálně bezemisní jízdu s dojezdem
až 60 km v režimu WLTP.
ORGANICKÝ OBALOVÝ
MATERIÁL SE V INDICKÉ PÚNĚ
KOMPOSTUJE A V LOGISTICKÉM
PARKU SLOUŽÍ JAKO POMOCNÁ
PŮDNÍ LÁTKA
OCTAVIA e-TEC
První model ŠKODA
nabízený s mild-hybridní
technologií, která umožňuje
rychlejší a tišší start. Zároveň
snižuje spotřebu až o 0,4 litru
na 100 kilometrů.
L
ogistika značky spustila v červenci pilotní projekt, ve kterém testuje biologicky rozložitelné fólie pro balení dílů expedovaných do závodu v indické Púně.
Ověřuje si, zda je inovativní koncept obalu
vhodný pro použití ve větším měřítku než
doposud. „Ve ŠKODA AUTO se komplexně zabýváme průběžným zmenšováním
ekologické stopy a povzbuzujeme v tom
i zaměstnance. Společně s kolegy z Púny
proto testujeme fólie na bázi kukuřičného
škrobu. Díky tomuto konceptu vidíme potenciál ve snížení množství běžných plastových obalů pro dodávky dílů do tohoto
závodu o polovinu,“ říká David Strnad, vedoucí útvaru PL – Logistika značky, který
očekává výsledky testování v červnu 2021.
Tzv. kompostovatelné fólie chrání díly
stejně účinně jako běžný plastový obal.
Významný rozdíl spočívá v tom, že se po
použití v průběhu tří až šesti měsíců rozloží a následně slouží v logistickém parku
v Púně jako organické hnojivo. Ojedinělý
obalový koncept představuje jeden z projektů Zelené logistiky a automobilce měsíčně ušetří přibližně 500 kilogramů běžných plastových fólií.
Nové typy obalů, které jsou biologicky
rozložitelné, hledal útvar Logistiky značky
cíleně. Zaměstnanci CKD Centra u několika zkušebních zásilek testovali, zda splňují přísné podmínky pro přepravu v námořních kontejnerech. Kontrola kvality
po doručení dodávky do Púny neprokázala žádné poškození nebo stopy koroze
u přepravovaných komponentů. Následně si automobilka na místě ověřila, zda
se obaly podle plánu rozloží. Zaměstnanci tamní logistiky proto postavili kompostéry z recyklovaného materiálu, které kromě fólií naplnili i dalším bioodpadem, a již
po šesti měsících se fólie z velké části biologicky rozložily. RED
OCTAVIA G-TEC
V režimu provozu na zemní plyn produkuje
tato verze vozu až o 25 % nižší emise CO2,
navíc vypouští mnohem méně oxidů dusíku.
Dosahuje dojezdu na zemní plyn až 500 km
v režimu WLTP a dalších až 190 km na
benzinový pohon.
NA PLYN
I ELEKTŘINU
NOVÁ OCTAVIA NABÍZÍ DOSUD NEJŠIRŠÍ PALETU
EKOLOGICKY ŠETRNÝCH POHONŮ
N
ejprodávanější model značky ŠKODA ve své čtvrté generaci rozšiřuje nabídku o tři
alternativní pohony – plug-in hybrid
iV, mild-hybridní e-TEC a ekologický
G-TEC na zemní plyn (viz infografika). „Při vývoji jsme si už od začátku
stanovili jako prioritu snížit hodnotu aerodynamického odporu a emise CO2 a NOx. Podařilo se nám spojit efektivitu a udržitelnost s vysokou
úrovní funkčnosti a všestrannosti,“
vyzdvihuje kvality pohonů Christian
Strube, člen představenstva za oblast Technického vývoje.
V řadě iV navazuje novinka na
loňský plug-in hybrid SUPERB iV.
Stejně jako on disponuje elektromotorem o výkonu 85 kW, ovšem
v nové vývojové verzi. Zvýšit dojezd na elektrický pohon, díky kterému lze přispět k nižšímu znečištění ovzduší například v centrech
měst, umožňuje rekuperace brzdné
energie. Ta navíc snižuje opotřebování brzd. K šetrnosti vozu přispívá
také Asistent hospodárné jízdy, který spolupracuje právě se systémem
rekuperace a její míru přizpůsobuje
třeba blížícímu se kruhovému objezdu nebo rychlostnímu limitu, tak
aby auto zpomalilo co nejefektivněji. Snížení emisí CO2 dosahuje čtvrtá generace vozu OCTAVIA nejen
díky alternativním pohonům, ale
i pomocí skvělé aerodynamiky. Čísla 0,24 a 0,26 vám možná na první
pohled moc neřeknou. Jsou to ale
hodnoty součinitele odporu vzduchu pro vozy OCTAVIA a OCTAVIA
COMBI, které tyto vozy řadí na
špičku nejen svého segmentu. RED
Přečtěte si o alternativních
pohonech OCTAVIA více na
www.skoda-storyboard.com.
21