Změny v představenstvu / Oblast V

Značku ŠKODA čeká skvělá budoucnost

Na konci února odchází Alain Favey, člen představenstva za oblast Prodeje a marketingu. Jaké bylo jeho čtyřleté působení ve ŠKODA AUTO?

A

lain Favey neskrývá optimismus, pokud jde o budoucnost značky, a věří, že je automobilka dobře připravena na další roky.

ŠKODA AUTO loni v Evropě prodala sice přibližně o 16 % vozů méně, ale zvýšila tržní podíl z 4,8 na 5,3 %. Celkově skončila osmá a na šestou příčku jí zbývalo pár tisíc vozů. Jak to hodnotíte?

Zvýšení tržního podílu znamená, že se nám podařilo získat větší část trhu a prodat o 66 000 vozů více. A to je mimořádně důležitý nárůst, který pomohl výrobním závodům i prodejní síti. Zvláště pro prodejce byl loňský rok velmi složitý.

Jediný velký region, kde ŠKODA AUTO loni rostla, bylo Rusko: zatímco tamní trh poklesl o 9 %, ŠKODA vzrostla o 7 %. Jaký zde byl recept na úspěch?

V první řadě jsme uvedli nové modely, modernizovaný RAPID, dále KAROQ, v těchto dnech má v Rusku premiéru nová OCTAVIA. Navíc se tam můžeme spolehnout na excelentní zastoupení a také covid-19 neměl na ruský trh takový dopad. 

Během vašeho působení se naplno rozběhla SUV ofenziva vozů ŠKODA, loni jejich podíl dosáhl 40 %. Mohou SUV dále zvýšit svůj podíl?

Myslím, že jsme dosáhli adekvátní úrovně, která odpovídá situaci na trhu. Nově ovšem uvádíme elektrický model ENYAQ iV a to je další SUV. Takže očekávám, že jejich odbyt ještě poroste. A co je důležité: SUV jsou velmi ziskové modely, a tak čím větší bude podíl těchto automobilů, tím lépe pro automobilku i prodejce.

Loni se začalo mluvit o tom, že se automobilka více zaměří na dostupnější vozy, s nimiž má bohaté zkušenosti. Trendem je však elektrifikace, která s sebou přináší naopak růst nákladů i cen. Co můžeme očekávat?

Nemyslím si, že cestou musí být úplně nový model. Hlavním cílem je nabídnout zákazníkům dostupný vůz, který bude vynikat poměrem užitné hodnoty a ceny. To neznamená, že mluvíme o nejlevnějším autě na trhu, ale o výhodné koupi. Se vším, na co jsme od značky ŠKODA zvyklí: zajímavým designem, vysokou úrovní bezpečnosti a technologické výbavy i kvalitou. A to můžeme udělat také dostupnější specifikací stávajících vozů, jako jsou KODIAQ nebo SCALA. V oblasti cenově dostupných vozů se spalovacím motorem letos uvedeme zcela novou generaci modelu FABIA a poté provedení FABIA COMBI. Ovšem do doby, než se objeví nové kombi, zůstane v nabídce stávající generace, která během příštích dvou let bude představovat mimořádně výhodnou nabídku. 

Co znamená příchod elektromobilu ENYAQ iV pro značku ŠKODA z hlediska marketingu? Nakolik je to zásadní změna ve vnímání značky?

Jde jednoznačně o zlomový model. Na některých trzích v západní Evropě, jako jsou Norsko nebo Nizozemsko, ale i v jižních regio­nech od tohoto vozu očekáváme, že přivede zcela nové zákazníky, kteří vůz ŠKODA nikdy neměli a ani o něm neuvažovali. Možná budou mladší, pravděpodobně více technicky orientovaní, protože tento model také vyjadřuje určitý životní postoj.

Jaké dojmy ve vás ŠKODA AUTO po čtyřech letech zanechala?

Jsem přesvědčený, že má mimořádný potenciál k dalšímu růstu. ŠKODA AUTO, to není jen řada kvalitních produktů, ale také lidí, kteří za nimi stojí. Myslím si, že právě v tom je její pozice zcela unikátní. Během své více než třicetileté kariéry jsem se nesetkal s tak technicky erudovaným, semknutým a motivovaným týmem jako právě zde. Bylo pro mě skutečně ctí být jeho součástí a věřím, že automobilku čeká skvělá budoucnost. RED

Alain Favey (54)

Členem představenstva ŠKODA AUTO za oblast Prodeje a marketingu se stal v září 2017. Značka ŠKODA během jeho funkčního období významně posílila ziskovost a navýšila svůj tržní podíl v Evropě. 

Alain Favey odchází ze ŠKODA AUTO na konci února 2021, i nadále však zůstane v koncernu VW.

Milé kolegyně a milí kolegové,

k 1. březnu vstoupí v platnost změny v představenstvu ŠKODA AUTO. Dovolte, abych nyní oběma odstupujícím kolegům poděkoval a přivítal nové členy vedení.

Bohdan Wojnar sehrál významnou roli v obrovském pokroku, kterého automobilka dosáhla za poslední desetiletí – tento rozvoj se mimo jiné odráží v růstu počtu zaměstnanců z 26 tisíc na začátku jeho působení na téměř 42 tisíc k dnešnímu dni. Těším se proto na další spolupráci s ním v jeho roli prezidenta Sdružení automobilového průmyslu a přeji mu do další životní etapy všechno nejlepší. A zároveň jsem rád, že mohu v představenstvu přivítat první ženu v historii ŠKODA AUTO – Maren Gräf. V její osobě získáváme do našeho představenstva uznávanou odbornici na téma HR s mezinárodními zkušenostmi. Od Bohdana Wojnara přebírá oblast Řízení lidských zdrojů ve velmi dobré kondici. Jejím úkolem nyní bude posunout ji na novou úroveň. Všem škodovákům chceme nabídnout zaměstnání s dlouhodobou perspektivou, výrazně posílit a rozšířit jejich odborné znalosti v oblasti eMobility a softwarových řešení a současně podporovat rozmanitost ŠKODA AUTO ve všech oblastech a na všech úrovních. V tom všem přeji nové člence představenstva mnoho úspěchů a zároveň ten nejlepší možný start.

Alain Favey z pozice člena představenstva za oblast Prodeje a marketingu výrazně přispěl k úspěchu ŠKODA AUTO. Jeho podnikatelsky orientovaný a kooperativní přístup k dealerům a importérům byl rozhodujícím faktorem úspěchu, a to zejména v krizovém roce 2020. Chtěl bych mu poděkovat za jeho vynikající práci a spolupráci plnou vzájemné důvěry a popřát mu do budoucna vše nejlepší. Rád bych přivítal Martina Jahna, který se vrací do automobilky jako osvědčený odborník na prodej a marketing poté, co strávil více než dvanáct let v zahraničí. Mezi jeho hlavní úkoly bude patřit další digitalizace oblasti prodeje, vývoj nových obchodních modelů, rozvoj našeho podnikání a další posílení orientace na zákazníky. Přeji mu hodně úspěchů.

Thomas Schäfer

Předseda představenstva
ŠKODA AUTO