Transformace HR

Moderní HR? proč ne

Jak se transformuje oblast Řízení lidských zdrojů ve ŠKODA AUTO

V

zpomínáte si na dobu, kdy se v automobilce začalo mluvit o Průmyslu 4.0? Ve výrobě se objevovaly první autonomní vozíky i umělá inteligence nebo chytré rukavice a rozšířená realita v logistice. To vše přispělo k rozvoji automatizace a ze ŠKODA AUTO vytvořilo jeden z nejmodernějších výrobních podniků. Označení 4.0 se stalo synonymem změn myšlení a transformace, protože ačkoli první kroky nastaly ve výrobě, proměnily celou společnost, a nejen tu automobilovou. Dotkly se práce, změn v domácnostech i každodenního fungování. 

Svět se změnil a my také

Dnes již víme, jak si život usnadnit. Když si chceme nakoupit, nemusíme do obchodu ani pro peněženku. Vše v klidu vyřídíme přes telefon a zaplatíme pomocí karty v mobilu, kdy svou identitu potvrdíme otiskem prstu či skenem obličeje. Doba nás učí větší flexibilitě, komfortu a zjednodušeným řešením. A právě pandemie koronaviru ukázala, jak si umíme v maximální možné míře poradit s vyřizováním každodenních záležitostí z domova, a odhalila, že to, co nám mnohdy přišlo zbytečné, je nyní výhodou. Ti, kteří již dříve přijali online řešení, jeho prostředí znají a denně se v něm pohybují, zvýšili svou šanci. Ostatní se museli vše naučit, najít nová kreativní řešení nebo se pružně adaptovat na aktuální situaci.

Dostupnější, rychlejší a sdílené HR

Před stejným procesem změn, které automatizovaly výrobu i osobní život, nyní stojí oblast HR. Ještě nedávno a navzdory technologicky vyspělé výrobě museli zaměstnanci navštívit svého personalistu osobně, a to i kvůli záležitostem, které by mohli vyřídit jednoduchým elektronickým formulářem. „Abychom zaměstnancům podobné činnosti usnadnili, začali jsme hledat řešení, která bychom jim mohli v budoucnu nabídnout jako dostupnější a flexibilnější alternativu. Postupně jsme naše služby digitalizovali a modernizovali již zastaralé technologie,“ říká Tereza Šťastná z útvaru SB/5 – Transformace a HR 4.0. Katalyzátorem velké přeměny se stal rok 2020, kdy vznikl nový personální systém KOMPAS. Udržuje všechna data na jednom místě a oběma stranám – personalistům a zaměstnancům – usnadnil administrativní práci. „Víme, že je období přeměny mnohdy náročnější, proto chceme učinit personální služby dostupnější, rychlejší a kvalitnější. Také z tohoto důvodu letos zahajujeme práce, které povedou ke vzniku nového nástroje personální péče pod pracovním názvem Centrum sdílených služeb (viz box). Vyslyšeli jsme naše zaměstnance, kteří volali po větší flexibilitě HR,“ pokračuje T. Šťastná. „Nadcházející dva roky budou pro oblast Řízení lidských zdrojů přelomové, čeká nás spousta práce a diskuzí se zaměstnanci na všech úrovních,“ dodává. RED

Centrum sdílených služeb

Představte si platformu, na které si kdykoli a odkudkoli vyřídíte své personální požadavky, aniž se musíte v určitý termín někam osobně dostavit. A personalisté? Ti vás budou na kontaktních místech stále jistit, aby vám pomohli nebo poradili.