výročí – poprodejní služby

100 let ve službách zákazníkům

Základy dnešní sítě více než 220 autorizovaných servisů ŠKODA

S

kutečnost, že prodejem nového automobilu vztah se zákazníkem začíná, si zakladatelé automobilky Laurin s Klementem uvědomovali od prvopočátku. Dál tuto myšlenku dovedli v roce 1920, když založili specializovanou společnost ELKA, na niž dnes navazuje součást automobilky ŠKODA Originální díly.

Nezvyklé místo pro servisní služby

Registrovaná ochranná známka ELKA (fonetický přepis značky L&K) se objevuje už v roce 1909. Jako ELKA, výzbroj a opravy automobilů, s. s r. o., vzniká až o jedenáct let později. Svou první opravnu automobilů otevírá v Praze ve Valdštejnské jízdárně a kromě servisních služeb nabízí také pneumatiky, náhradní díly nebo zánovní vozy. „Je fascinující vidět prozíravost obou zakladatelů, kteří si již tehdy uvědomovali důležitost a potenciál poprodejních služeb,“ říká Karel Starý, vedoucí VTS – Servisní služby ČR.

Pod taktovkou AZNP

V roce 1929 se ELKA stává součástí Škodových závodů, které ji pak za milion korun prodávají ASAP (Akciové společnosti pro automobilový průmysl). Roku 1945 přechází ELKA pod křídla PAL České Budějovice a kolem roku 1950 zaniká. V poválečném hospodářství vývoj poprodejních služeb probíhá pod taktovkou AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Koncem 40. let funguje Evidence rezervních dílů, kterou později střídá podnik Autorenova, ze kterého se brzy stává Mototechna. V roce 1958 přebírá AZNP devět poboček tehdejších Československých automobilových opraven, čímž vlastně obnovuje tradici značkových servisů.

Volný trh

Současnost

Také do poprodejních služeb stále více pronikají trendy digitalizace a elektromobility. Zákazníci mohou například využívat služeb ŠKODA Connect, jejichž prostřednictvím navazují kontakt se servisem nebo se objednají na pravidelnou prohlídku. Majitelům elektromobilů i plug-in hybridů slouží u partnerů ŠKODA veřejné dobíjecí stanice. Odborníci také pomohou s výběrem vhodného nabíjení vozu v domácnosti či ve firmě, případně zajistí instalaci wallboxu nebo dovybavení vozu vhodným kabelem. 

Na přelomu 60. a 70. let se síť rozrůstá o tři další pobočky a v roce 1973 přichází zásadní modernizace – v servisu v Mariánských Lázních řídí proces opravy počítač. Po roce 1989 servisní organizace přecházejí do soukromých rukou a začíná fungovat volný trh. Servisní síť se rychle rozrůstá, zvyšuje se kvalita služeb a velké zlepšení znamená spojení s koncernem VW v roce 1991, kdy i oblast servisních a poprodejních služeb začíná využívat nejmodernější know‑how. Dnes tvoří českou servisní síť ŠKODA AUTO přes 220 autorizovaných partnerů. Luděk Vokáč