Na plyn i elektřinu

Nová OCTAVIA nabízí dosud nejširší paletu ekologicky šetrných pohonů

N

 ejprodávanější model značky ŠKODA ve své čtvrté generaci rozšiřuje nabídku o tři alternativní pohony – plug-in hybrid iV, mild-hybridní e-TEC a ekologický G-TEC na zemní plyn (viz infografika). „Při vývoji jsme si už od začátku stanovili jako prioritu snížit hodnotu aerodynamického odporu a emise CO2 a NOx. Podařilo se nám spojit efektivitu a udržitelnost s vysokou úrovní funkčnosti a všestrannosti,“ vyzdvihuje kvality pohonů Christian Strube, člen představenstva za oblast Technického vývoje.

V řadě iV navazuje novinka na loňský plug-in hybrid SUPERB iV. Stejně jako on disponuje elektromotorem o výkonu 85 kW, ovšem v nové vývojové verzi. Zvýšit dojezd na elektrický pohon, díky kterému lze přispět k nižšímu znečištění ovzduší například v centrech měst, umožňuje rekuperace brzdné energie. Ta navíc snižuje opotřebování brzd. K šetrnosti vozu přispívá také Asistent hospodárné jízdy, který spolupracuje právě se systémem rekuperace a její míru přizpůsobuje třeba blížícímu se kruhovému objezdu nebo rychlostnímu limitu, tak aby auto zpomalilo co nejefektivněji. Snížení emisí CO2 dosahuje čtvrtá generace vozu OCTAVIA nejen díky alternativním pohonům, ale i pomocí skvělé aerodynamiky. Čísla 0,24 a 0,26 vám možná na první pohled moc neřeknou. Jsou to ale hodnoty součinitele odporu vzduchu pro vozy OCTAVIA a OCTAVIA COMBI, které tyto vozy řadí na špičku nejen svého segmentu. RED

Přečtěte si o alternativních pohonech OCTAVIA

Cirkulární ekonomika v praxi

Organický obalový materiál se v indické Púně kompostuje a v logistickém parku slouží jako pomocná půdní látka

L

ogistika značky spustila v červenci pilotní projekt, ve kterém testuje biologicky rozložitelné fólie pro balení dílů expedovaných do závodu v indické Púně. Ověřuje si, zda je inovativní koncept obalu vhodný pro použití ve větším měřítku než doposud. „Ve ŠKODA AUTO se komplexně zabýváme průběžným zmenšováním ekologické stopy a povzbuzujeme v tom i zaměstnance. Společně s kolegy z Púny proto testujeme fólie na bázi kukuřičného škrobu. Díky tomuto konceptu vidíme potenciál ve snížení množství běžných plastových obalů pro dodávky dílů do tohoto závodu o polovinu,“ říká David Strnad, vedoucí útvaru PL – Logistika značky, který očekává výsledky testování v červnu 2021. 

Tzv. kompostovatelné fólie chrání díly stejně účinně jako běžný plastový obal. Významný rozdíl spočívá v tom, že se po použití v průběhu tří až šesti měsíců rozloží a následně slouží v logistickém parku v Púně jako organické hnojivo. Ojedinělý obalový koncept představuje jeden z projektů Zelené logistiky a automobilce měsíčně ušetří přibližně 500 kilogramů běžných plastových fólií.

Nové typy obalů, které jsou biologicky rozložitelné, hledal útvar Logistiky značky cíleně. Zaměstnanci CKD Centra u několika zkušebních zásilek testovali, zda splňují přísné podmínky pro přepravu v námořních kontejnerech. Kontrola kvality po doručení dodávky do Púny neprokázala žádné poškození nebo stopy koroze u přepravovaných komponentů. Následně si automobilka na místě ověřila, zda se obaly podle plánu rozloží. Zaměstnanci tamní logistiky proto postavili kompostéry z recyklovaného materiálu, které kromě fólií naplnili i dalším bioodpadem, a již po šesti měsících se fólie z velké části biologicky rozložily. RED