Kronika

ROk plný událostí

ŠKODA AUTO navázala v roce 2020 na tradici uplynulých 125 let a navzdory pandemii významně pokročila ve svém úsilí stát se do roku 2025 Simply Clever společností pro nejlepší řešení mobility

Změny v představenstvu

V srpnu vystřídal Thomas Schäfer (na snímku) v čele automobilky Bernharda Maiera. Nový předseda představenstva vidí potenciál růstu v nových trzích a segmentu dostupných vozů. Členem představenstva za oblast Nákupu se od 1. července stal Karsten Schnake. Odpovědnost za Technický vývoj převezme od Christiana Strubeho v novém roce Dr. Johannes Neft.

ATRAKTIVNÍ ZAMĚSTNAVATEL

ŠKODA AUTO ZÍSKALA TITUL RANDSTAND AWARD 2020  A OBHÁJILA VÍTĚZSTVÍ V ŽEBŘÍČKU NEJATRAKTIVNĚJŠÍCH ZAMĚSTNAVATELŮ V ČR.

prodal After Sales přes nový e-shop dílů a příslušenství za první čtyři měsíce jeho fungování.

Všudypřítomná AI

Plánovanou Digitální transformaci automobilky posílila řešení založená na umělé inteligenci (AI). Tu využívá například i aplikace Sound Analyzer, která odhalí ze zvuku servisovaného vozu potřebu údržby, nebo laboratoř FabLab útvaru PSZ, kde slouží k prediktivní údržbě. AI hrála významnou roli i v dalších inovacích napříč automobilkou.

Elektrizující premiéra

Dne 1. září se v Praze představil model  ŠKODA ENYAQ iV, první čistě elektrické SUV značky na platformě MEB. Diváci z celého světa byli díky živému přenosu 360° kamer doslova uprostřed dění. Den poté vezl speciálně upravený vůz ředitele Tour de France Christiana Prudhommea po trati 5. etapy závodu.

činí Index spokojenosti průzkumu Stimmungsbarometer. Dobrá nálada zaměstnanců meziročně vzrostla o 0,7 bodu.

ENYAQ iV, OCTAVIA a KAROQ z jedné linky

V únoru v hlavním závodě proběhl úspěšně náběh liftbacku OCTAVIA čtvrté generace. Postupně ho doplnily varianty iV, SCOUT a RS. Bestseller značky se pyšní historicky nejširší nabídkou pohonů: od benzinu, dieselu, plug-in hybridu iV, mild hybridu e-TEC až po verzi G‑TEC, poháněnou zemním plynem. Ze stejné výrobní linky v hale M13, která jako první v koncernu VW umožňuje paralelní výrobu modelů na platformách pro elektromobily (MEB) i pro vozy s konvenčními motory (MQB), začalo v listopadu sjíždět čistě elektrické SUV ENYAQ iV.

Výstavba v Mladé Boleslavi

V průběhu roku probíhala v hlavním závodě výstavba Centrální pilotní haly, která se v roce 2021 stane základem předsériového centra výroby při náběhu nových modelů. Příští rok se otevře také Centrální kuchyně pro přípravu pokrmů pro zaměstnance.

JARNÍ ODSTÁVKA 

KVŮLI PANDEMII KORONAVIRU SE ZASTAVILA VÝROBA NA 30 PRACOVNÍCH DNÍ V KVASINÁCH A 26 V MLADÉ BOLESLAVI. STALO SE TAK POPRVÉ OD DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY.

Uhlíkově neutrální Vrchlabí

Krkonošský závod splnil jako první závazek automobilky používat v Česku pro výrobu pouze bilančně CO2 neutrální energii. ŠKODA AUTO se stane do roku 2050 uhlíkově neutrální společností.

Simply Clever Průmysl 4.0

Robotizace, automatizace a digitalizace výrobních procesů pokračovala v rychlém tempu. V závodě Vrchlabí rozšířili výrobní linku o robotickou stanici, kde přispělo digitální dvojče ke zkrácení doby přestavby. V Kvasinách převzaly ve Svařovně roboty veškeré svářecí úkony a v Lakovně vnitřní nástřik karoserie. Stroj v tomto závodě také z přistavených palet odebírá startovací baterie a následně je just-in-sequence dodává na linku.

ušetřila za prvních šest měsíců aplikace OPTIKON, která vznikla ve spolupráci LOGISTIKY ZNAČKY, ŠKODA AUTO DIGILAB A ŠKODA IT JI OTESTOVALA. Vypočítává nejlepší způsob umístění a množství různých typů palet, čímž maximalizuje nakládkovou kapacitu kontejneru.

Z pásů linky v závodě v Ning-Po sjel jubilejní třímiliontý vůz značky ŠKODA vyrobený v Číně od zahájení výroby v roce 2007. V březnu zde ŠKODA AUTO představila zásadně přepracované vozy RAPID a RAPID SPACEBACK, na zářijové přehlídce Auto China zase modernizovaný KAROQ a v listopadu v kantonu (GUANGZHOU) inovovaný SUPERB, KODIAQ a KODIAQ GT.

Indii na míru

V únoru si v Novém Dillí veřejnost poprvé prohlédla koncept VISION IN, předobraz SUV vyvinutého speciálně pro potřeby indických zákazníků. V srpnu na něj navázala předsériová výroba modelu v Púně. Společnost SAVWIPL otevřela v místním závodě Centrum kvality, které sloučilo do jednoho prostoru všechny analýzy a testy. V Púně vznikla také čtvrtá pobočka inovačního centra ŠKODA AUTO DigiLab India, které se zaměří na vývoj digitálních a mobilních řešení pro indický trh.

Důvěra v motoráře 

Škodovácký Technický vývoj převzal v rámci koncernu VW zodpovědnost za vývoj malých benzinových motorů pro koncernové vozy nižších tříd.

Ofenziva v zahraničí

V květnu uvedla ŠKODA AUTO v ruském regionu modernizovaný model RAPID, vyráběný v závodě Kaluga. V září zahájila v Nižním Novgorodu produkci vozu OCTAVIA čtvrté generace. V listopadu se rozjela výroba úspěšného modelu KAROQ také v Bratislavě.

poskytuje nový parkovací dům v Ptácké ulici, který uvedla automobilka začátkem roku do provozu.

měří zkušební hala pro nárazové zkoušky na polygonu v Úhelnici, která poslouží i pro crash testy elektromobilů.

trvá zkouška elektromobilů v nové solární komoře, která patří k nejmodernějším na světě.

Rozvoj Česany

Budova Stavby zkušebních vozů poskytuje pracovníkům moderní a bezpečné prostory a umožňuje zvýšení kvality i kapacity při výrobě vzorků. Pokračovaly také práce na přístavbě Technologického centra, která nabídne nové kanceláře pro vývojáře a zároveň moderní technologické prostory pro vývoj i zkoušky vozů, jejich komponentů, elektroniky a softwaru.

prodal zákazníkům ŠKODA Motorsport a POSKYTOVAL JIM ŠPIČKOVOU  podporu I technické zázemí při závodech.

na atraktivním dvouramenném volantu ovládají řidiči čtvrté generace modelu OCTAVIA asistenty a užitečné funkce.

Rychlá SLAVIA

Sedmý Azubi Car postavili žáci SOUs na podvozku modelu SCALA. Sportovní vůz s karoserií spider odkazuje k historickému roadsteru ŠKODA 1100 OHC z roku 1957.

Boj s koronavirem

Velkou odvahu, odpovědnost a dobré srdce ukázalo v souvislostí s pandemií všech 42 000 škodováků. Jejich zdraví pomohlo v práci chránit 80 opatření proti šíření koronaviru zavedených ve spolupráci s Odbory KOVO. Automobilka navíc v rámci iniciativy #ŠKODAAUTOpomáhá věnovala více než 100 milionů Kč na podporu boje proti nemoci COVID-19.

eTC

Od května se školí zaměstnanci v novém Technologickém centru v Mladé Boleslavi v dovednostech souvisejících s elektromobilitou. Analyzují se zde také bateriové systémy a testuje kvalita vyrobených baterií a vozů. 

Navigace automobilkou

V průběhu léta oblast S – Řízení lidských zdrojů zavedla personální systém KOMPAS, který nahradil vybrané tištěné formuláře a proces náboru převedl do elektronické podoby.

Automobilka si připomněla výročí svého vzniku zajímavými aktivitami. Patřila mezi ně výstava S tradicí do budoucnosti ve ŠKODA Muzeu či ŠKODA Classic Tour. Významných Výročí se ovšem sešlo mnohem více, slavila například NÁŘAĎOVNA, LOGISTIKA ZNAČKY, ŠKODA PARTS CENTER, ŠKO-ENERGO A DALŠÍ VÝZNAMNÉ SOUČÁSTI AUTOMOBILKY.