rozhovor
Rozšíříme kapacity i trhy
Předseda představenstva Thomas Schäfer přibližuje v rozhovoru směr, jakým se bude ŠKODA AUTO v příštích letech ubírat
Kde budete trávit Vánoce a oslavy spojené s příchodem nového roku?
Ve své staré vlasti, v Jihoafrické republice, abych tam společně s manželkou zorganizoval stěhování do Prahy. Dosud jsem bydlel v hotelu v centru hlavního města a nyní se těším, že se již brzy nastěhujeme do vlastního domova, a to i s našimi třemi psy.
Vypadá to, že budete mít o svátcích spoustu práce…
Nebude to tak zlé. S mou ženou tvoříme sehraný tým, na stěhování jsme zvyklí, a tak věřím, že nám přípravy nezaberou příliš mnoho času. (Smích.) Díky tomu zbude čas i na rodinu a relaxaci, což po takovém vysilujícím roce opravdu potřebujeme.
Děkuji všem zaměstnancům ŠKODA AUTO za jejich nasazení, za to, že s firmou táhnou za jeden provaz a že všichni společně s Odbory KOVO zvládáme nynější obtížnou situaci zodpovědně.
Kde čeká značku ŠKODA v novém roce největší výzva?
Dopady koronavirové pandemie nás jistě budou ještě nějaký čas provázet. Proto je důležité, abychom i nadále velmi přesně sledovali naše výdaje, pokračovali ve vysokém výkonu prodeje a pořád dbali na dodržování hygienických pravidel. V tomto směru apeluji na všechny zaměstnance, neboť se tato otázka týká každého z nás!
Jaká prodejní čísla očekáváte za celý rok 2020?
Není sporu o tom, že za sebou pandemie zanechala výrazné stopy, i pokud jde o prodejní výsledky. Výpadek, který byl na jaře způsoben zastavením výroby, nedoženeme, protože vyrábíme na hranici našich kapacit. Za rok 2020 proto počítáme s výsledkem přibližně 20 procent pod úrovní toho minulého. Přesto budeme až do svátků společně bojovat o každý vůz, který můžeme vyrobit navíc.
Co očekáváte od roku 2021?
Koronavirus na Nový rok nezmizí, počítáme s dalšími omezeními. Prostřednictvím celé řady produktových novinek jsme však na příští rok výborně připraveni.
Na co konkrétně se můžeme těšit?
V roce 2021 budeme důsledně pokračovat v naší ofenzivě: počínaje novou generací modelu FABIA v segmentu malých vozů přes facelifty bestsellerů SUV KODIAQ a KAROQ a konče derivátem ENYAQ iV výrazně zmodernizujeme a posílíme naše modelové portfolio. V Indii navíc zahájíme v rámci projektu INDIA 2.0 výrobu našeho prvního malého SUV, od něhož si hodně slibuji.
Vedle koncernové odpovědnosti za indický region je značka ŠKODA nyní odpovědná také za Rusko a Společenství nezávislých států (devět z bývalých sovětských svazových republik) i region severní Afriky. Co od toho čekáte a jaké zde podniknete kroky?
Pro značku ŠKODA jde především o skvělé ocenění. Tím, že za koncern VW přebíráme stále větší odpovědnost, se naše postavení mezi koncernovými značkami výrazně upevňuje. Jak Rusko, tak i severní Afrika pro nás představují dva zajímavé regiony s velkým prodejním potenciálem. Jen Egypt má přibližně 100 milionů obyvatel. V současnosti důkladně analyzujeme, jak tyto možnosti vytěžíme. Zajímavá je například také příležitost k exportu z Indie.
V uplynulých týdnech se hodně mluvilo o přesunu výroby modelu SUPERB do závodu v Bratislavě. Přibližte nám budoucí plány tří výrobních závodů v České republice…
ŠKODA AUTO odpovídá za vývoj příští generace modelové rodiny SUPERB a VW Passat. Oba modely se budou vyrábět od roku 2023 v Bratislavě. Tím se v našem kvasinském závodě uvolní kapacita pro více než 150 000 vozů. Využijeme ji pro dodatečné objemy našich oblíbených SUV vozů KODIAQ a KAROQ i dalšího modelu ŠKODA. Můžeme tím flexibilně přesouvat objemy výroby mezi závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách, což v našem hlavním výrobním závodě znovu otevře prostor pro následníka modelu FABIA COMBI. Za něj jsme tvrdě bojovali a mám radost, že se nám podařilo naše argumenty prosadit. FABIA COMBI představuje důležitý model i pro náš záměr nabízet dostupné vozy.
Všechny tři výrobní závody v České republice budou hrát rozhodující roli v růstové strategii ŠKODA AUTO i v budoucnu.
Co čeká závody v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí?
Vrchlabí, náš high-tech závod na výrobu komponentů, dále posílíme. V dlouhodobém horizontu je velmi dobře vytížený a v současnosti diskutujeme o tom, jak se bude moci podílet na rostoucí elektrifikaci našeho modelového portfolia – například výrobou komponentů pro elektromobily. V Mladé Boleslavi budeme vyrábět důležité modely OCTAVIA, KAROQ, FABIA, SCALA a KAMIQ. Tento výrobní závod navíc transformujeme v centrum elektromobility značky ŠKODA. Od konce listopadu sjíždí z výrobní linky nový model ENYAQ iV. Zkrátka a dobře, všechny tři výrobní závody v České republice budou hrát i v budoucnosti rozhodující roli v růstové strategii ŠKODA AUTO.
ŠKODA AUTO v roce 2021 oslaví mimořádné výročí: 30 let od spojení s koncernem VW. Jak toto jubileum vnímáte?
Naše společnost může být na vývoj uplynulých 30 let hrdá. Automobilka vyzrála do podoby sebevědomé a silné značky v koncernu VW. V roce 1991 ŠKODA AUTO vyráběla jen jednu modelovou řadu – hatchback FAVORIT s verzí kombi FORMAN. Dnes jde o deset modelových řad. Tehdy společnost prodávala lehce přes 170 tisíc vozů ročně, dnes pravidelně pokořuje hranici milionu. A největším úspěchem je z mého pohledu, že v roce 1991 zaměstnávala 17 tisíc lidí, zatímco dnes můžeme nabídnout jisté pracovní místo více než 40 tisícům škodovákům. ŠKODA AUTO vyzrála v opravdovou perlu českého průmyslu, a to díky nasazení všech zaměstnanců a principu spolurozhodování ve spojení s výbornou spoluprací se sociálním partnerem Odbory KOVO a s koncernem VW.
Nyní se samozřejmě nabízí otázka, jak vykročíme do dalších 30 let…
Podívejme se nejprve na příštích deset, už v nich se toho stane dost. (Smích.) Odpovídáme za to, abychom společně se zaměstnanci pokračovali v tomto úspěšném příběhu tím, že automobilku zdárně provedeme procesem transformace, a to prostřednictvím programu budoucnosti NEXT LEVEL ŠKODA. Přitom se zaměříme na tři priority: rozšíříme modelové portfolio směrem k nejnižším segmentům, pro dosažení růstu v objemovém segmentu vstoupíme na nové trhy a docílíme konkrétního pokroku v tématech trvale udržitelného rozvoje a diverzity. Jsem přesvědčen, že pokud to nějaký tým zvládne, pak jsme to my! RED
NEXT LEVEL ŠKODA
1
Expand!
Porosteme!
Automobilka rozšíří počet modelů zejména v nižší střední třídě a do svého portfolia zařadí další elektromobily. Lépe využije potenciál trhů, na nichž je aktivní, především Indie a jižní Evropy.
2
Explore!
Rozšíříme působnost!
Poptávka po vozech se spalovacími motory bude v Evropě klesat, proto si ŠKODA AUTO zajistí růst vstupem na nové trhy. Zaměří se na země regionu Rusko a severní Afriky. Dále svou pozornost zacílí na oblast ASEAN (Sdružení národů jihovýchodní Asie – Indonésie, Filipíny, Vietnam, Thajsko, Myanmar, Malajsie, Kambodža, Laos, Singapur a Brunej), kde žije více než 660 milionů lidí.
3
Engage!
Budeme angažovaní!
Spoluprací s partnery dosáhne automobilka zásadního pokroku v oblasti udržitelnosti a diverzity. Elektromobily budou do roku 2030 tvořit 55 % nových vozů.
Cesta k růstu
1
Od roku 2023 se přesune výroba modelu SUPERB z Kvasin do Bratislavy.
2
Tento krok umožní automobilce zvýšit objem produkce oblíbených a ziskových SUV KODIAQ i KAROQ. Navíc kromě nich získá v kvasinském závodě kapacity i pro další model značky ŠKODA.
3
Mladoboleslavský závod bude vyrábět důležité modely OCTAVIA, KAROQ, FABIA, SCALA, KAMIQ a ENYAQ iV, díky posledně jmenovanému se transformuje v centrum elektromobility značky ŠKODA.
4
V případě vrchlabského high-tech závodu diskutuje vedení ŠKODA AUTO o tom, jak by se mohl podílet na rostoucí elektrifikaci modelového portfolia – například výrobou komponentů pro elektromobily.
5
Vedle Indie je značka ŠKODA nyní odpovědná také za Rusko a Společenství nezávislých států (devět z patnácti bývalých sovětských svazových republik) i region severní Afriky. Svou pozornost zaměří také na oblast jihovýchodní Asie.