Všechna data na jednom místě a pro každého
Kam ukládat, jak zpracovávat a efektivně využívat množství výrobních či prodejních dat?
O
bjem dat v rámci automobilky roste. Budují se datová centra, aplikační systémy, datové platformy nebo portály pro zákazníky, dodavatele, distributory i zaměstnance. Do toho lze zahrnout také chytrou mobilitu, sdílení vozů a další moderní technologie. To vše dohromady si žádá nový, tzv. data-driven koncept podnikání (daty řízenou firmu – pozn. red.). Rozvoj výrobků a služeb, včetně obsluhy zákazníků, bude čím dál více záviset na dobrém nakládání s daty, na jejich vizualizacích a analýzách.
Data jsou pro ŠKODA AUTO jako voda. Největší výzvou je dát dohromady dostatek lidí, kteří budou chtít postavit vodovod namísto chození s kyblíkem k řece.
Bohuslav Čech
FI/1 – Technologie portfolio a projekty
Informace na jednom místě
Moderní přístupy pro práci s daty přináší takzvaná Data Analytics Platform (DAP neboli datově analytická platforma – pozn. red.), která integruje data z různých primárních systémů. „Vznikla v roce 2018, loni jsme ji začlenili do ekosystému IT a postupně ji rozšiřujeme o další funkce. Mezi její výhody patří velká kapacita, rychlost zpracování dat, rozmanitost využívaných formátů a bohatá sada nástrojů pro reporting, analytiku a umělou inteligenci,“ říká Jiří Boček z útvaru FI/1 – Technologie portfolio a projekty. Platforma běží na serverech v Datovém centru. Postupně se napojuje na různé technologie (SAP HANA, Oracle, Kafka a další) i služby v cloudu (Microsoft Azure, Amazon Web Services atd.). „Jedná se o širokou datovou základnu, kde jsou a budou dostupná data pro různé analýzy, predikce a optimalizace. Na základě takto získaných informací pak můžeme plánovat i celou výrobu. Platforma umožňuje jednoduchým způsobem konsolidovat data z různých zdrojů, kombinovat je a zkoumat z několika úhlů,“ popisuje projekt Jan Botorek, který patří mezi členy analytického týmu.
Společný zdroj dat
Platformu už po ročním zkušebním provozu využívají v oblasti Výroby a logistiky (běží zde například první produkční aplikace zaměřená na analýzu a vyhodnocení věrnosti dodávek), dále v útvarech Kontroly kvality, Marketingu, Technickém vývoji nebo v oddělení Garance, kde vznikl prototyp chytrého skórování požadavků. V oblasti umělé inteligence jde například o projekt Smart Body Dimensions pro Svařovny, o optimalizační úlohy, rozpoznávání obrazu a řeči, sémantickou analýzu, neuronové sítě nebo prediktivní úlohy. Ty dokážou s určitou mírou přesnosti předpovídat, že dojde k nějaké události – například poruše stroje. Dále lze vyhodnocovat například loajalitu zákazníků, predikovat jejich chování, odhadovat jejich potřeby a podle toho nabídnout vhodný produkt (vůz, doplňky a služby).
„DAP má za cíl poskytnout prostor a kapacitu nejen k otestování hypotéz, ale hlavně pro produkční aplikace, které stojí na datech z více zdrojů. Lze na ní analyzovat data různých oddělení společně nebo propojovat interní a externí informace, například údaje z automobilů a mapové podklady,“ dodává Boček.
Více informací o datových službách a DAP najdete na ŠKODA Space v sekci Informace > Služby pro zaměstnance > Datové služby. Štěpán Vorlíček
404
UŽIVATELŮ PLATFORMY, Z TOHO 322 ANALYTIKŮ A 82 DATOVÝCH VĚDCŮ („DATA SCIENTISTS“)
16
serverů DAP využívá
149
terabajtů (TB) je kapacita úložiště, což odpovídá diskům zhruba 300 běžných notebooků
1,8
TB je průměrný datový přírůstek měsíčně
Digitální a datová transformace
„Data jsou cenným aktivem, jehož hodnota neustále roste. Využívají se pro zlepšení procesů, rozhodování zaměstnanců či při vývoji nových produktů. ŠKODA AUTO již transformaci k datově orientovanému řízení zahájila, avšak je před námi ještě velký kus inovativní práce. Jde o výzvu, která s sebou nese úskalí, není jednoduchá, ale celkově dává smysl a posouvá nás i automobilku kupředu. Strategií oblasti Financí a IT, pod kterou tým datové analytiky spadá, je aktivně přispět zejména k digitální a datové transformaci ŠKODA AUTO,“ upřesňuje Jiří Boček a dodává, že se ohromný potenciál skrývá v kombinování dat pocházejících z různých oddělení a v hledání vazeb mezi jednotlivými ukazateli.
Páteř moderní firmy
„Stejně jako v případě výstavby katedrály, která přetrvá staletí, potřebuje každý dlouhodobý projekt stát na stabilních základech. Ve světě informačních technologií je tvoří data. Jejich vhodné zpracování, uchování, interpretace a dostupnost tvoří páteř moderní firmy. Věříme, že DAP může být vhodným stavebním kamenem i pro váš projekt,“ popisuje výhody platformy datový inženýr Jan Botorek z téhož oddělení.
@SMART Aplikace
PRACUJETE Z DOMOVA NEBO JSTE ČASTO V TERÉNU A PAPÍROVÁ PODOBA INTERNÍCH DOKUMENTŮ PRO PODEPISOVÁNÍ VÁM JIŽ NEVYHOVUJE?
DigiSIGN
Aplikace pro interní elektronické podepisování dokumentů se neustále rozšiřuje o nové funkcionality. Cílem je postupně přizpůsobit veškerou interní komunikaci a dokumentaci tomu, aby se v budoucnu využívalo čistě elektronických podpisů.„Nedávno jsme například upravili velikost podpisu, aby byl vhodný pro většinu používaných formulářů,“ říká Jiří Kazda z útvaru SB/4 – Digitalizace a systémová podpora HR.
V aplikaci si vytváříte vlastní žádosti o podpis, nebo parafujete ty od jiných osob. Jako žadatelé obdržíte v případě vyřízení žádosti e-mailem notifikaci a schválené dokumenty si můžetete stáhnout do svého PC, pouze na něm lze totiž žádosti momentálně podepisovat. Nyní je také možné dokument stáhnout, i pokud neobsahuje všechny podpisy. Soubory se však ze serveru mažou vždy po 25 dnech od podepsání posledního schvalovatele (nebo po 25 dnech od vytvoření žádosti, pokud nebyla podepsána všemi). Pokud máte přístup do ŠKODA Space, můžete si DigiSign přidat do Oblíbených a Mých aplikací. RED
TOLIK PODEPSANÝCH DOKUMENTŮ DOSUD APLIKACE NASBÍRALA
Co k elektronickému podepisování potřebujete
Prohlížeč Internet Explorer
Stáhnout si aplikaci DigiSign z Centra softwaru
MFA kartu s aktivním PKI čipem
Znát PIN k certifikátu na MFA kartě
Mít platnou e-mailovou schránku s koncovkou @skoda-auto.cz
KOMPAS už ukazuje cestu
Nový personální systém začne sloužit všem zaměstnancům
M
odívat se na organizační strukturu svého týmu, zamířit na interní burzu práce, zkontrolovat správnost vlastních osobních údajů nebo v nich provádět změny budete moci prostřednictvím nového HR systému SAP SuccessFactors s interním názvem KOMPAS. V uplynulých měsících předcházela jeho spuštění informační kampaň a školení pro útvar Procesního a organizačního managementu, personalisty a přímé nadřízené. V srpnu čeká zasvěcení do funkcionalit systému a jeho používání v praxi ještě mistry. Přesný termín spuštění aplikace Kompas se dozvíte ze ŠKODA Space.
Jak na to
KOMPAS poslouží všem zaměstnancům, přímým nadřízeným i personálnímu týmu. V řadě případů vám ušetří cestu na HR oddělení, už tam nebudete muset například v případě změny trvalého bydliště, soukromých kontaktních údajů, informací o dětech apod. Do personálního systému se dostanete přes Moje aplikace na portálu ŠKODA Space. Ikonu KOMPAS si můžete přidat mezi Oblíbené. Přihlášení touto cestou proběhne automaticky, nemusíte tedy zadávat další heslo, jako je tomu například u elektronické výplatnice. Pro lepší zobrazení se doporučuje používat prohlížeče Mozilla Firefox či Google Chrome. Prostřednictvím ŠKODA Space můžete v HR systému pracovat i na svých mobilních zařízeních. Rychlý přístup k informacím či schvalovacímu procesu získáte prostřednictvím mobilní aplikace KOMPAS – SAP SuccessFactors. Návod, jak s ní zacházet, najdete ve školení Zaměstnanecká samoobsluha KOMPAS na eDoceo nebo na ŠKODA Space.
Kde vám poradí
I po spuštění systému zůstávají přístupné informační stránky www.skoda-kompas.cz, na kterých se s funkcemi systému seznámíte hravou formou. Najdete zde také informace o školeních a školicích materiálech pro jednotlivé skupiny. K dispozici máte i telefonní pomoc KOMPAS Help. V pracovní dny od 7 do 17 hodin vám na telefonním čísle 326 819 700 odpovědí na všechny dotazy nebo vás v případě složitějších záležitostí odkážou na podpůrný tým. RED
Více informací získáte zde