motorsport

jak se rodí hvězda rallyE

Kromě podpory zákaznických týmů se ŠKODA Motorsport věnuje rozvoji talentů v čele s devatenáctiletým Oliverem Solbergem

P

ráce s mladými talentovanými jezdci byla pro mladoboleslavský závodní tým důležitá vždy. Letos, když sportovní ambice v celkovém pořadí závodů mistrovství světa ustoupily jiným prioritám, však hraje ještě významnější roli. Důkazem je spolupráce se Švédem O. Solbergem, který už prokázal obrovský talent a přes svůj nízký věk nasbíral slušné zkušenosti. Má to v genech – jeho otec Petter je mistrem světa v rallye z roku 2003 a jeho matka Pernilla Walfridssonová bývala úspěšnou soutěžní závodnicí. Mladý Oliver už se například ve svých 18 letech stal nejmladším vítězem jednoho z podniků evropského šampionátu, lotyšské Rally Liepaja. 

„Tato spolupráce stojí především na technické podpoře soukromého týmu. Oliver tedy není továrním jezdcem, jako býval například Kalle Rovanperä. Vybraných soutěží ve světovém šampionátu se v kategorii WRC 3 účastní s vozem FABIA Rally2 evo, o jehož servis se starají mechanici a technici ŠKODA Motorsport. V letošním roce se v rámci této spolupráce zúčastnil dvou podniků – švédské a italské rallye na Sardinii. V obou bojoval o body ve své kategorii, která je určena pro soukromé jezdce,“ popisuje David Jareš, koordinátor komerčního programu ŠKODA Motorsport.

Ne vše se však odehrává na závodní trati, podstatnou roli hraje i spolupráce v zákulisí. Solberg se účastní také testů továrního týmu. Jejich cíle bývají různé – testování komponentů, jejich životnosti či simulace technických poznatků zákaznických týmů, což má pro tým velký význam. „Oliver má na svůj věk velké zkušenosti a již nyní umí vůz během testování zatížit natolik, abychom dokázali získat veškerá data, která potřebujeme,“ chválí jezdce manažer týmu ŠKODA Motorsport Pavel Hortek. Pro mladého závodníka je také každý odjetý kilometr nesmírně užitečný z hlediska jeho soutěžní kariéry. Štěpán Vorlíček

Jde především o zkušenosti, které neustále sbíráte, ať během psaní rozpisu, účasti na nových rallye, nebo při testování.

Oliver Solberg 

účastník šampionátu WRC 3

úspěchy vozů ŠKODA

Rallye Turkey

18.–19. září

S náročnou tratí plnou ostrých kamenů a s horkým počasím si vozy ŠKODA těšící se pověsti strojů do extrémních podmínek poradily skvěle. Kategorii WRC 2 ovládl Švéd Pontus Tidemand, WRC 3 pak Kajetan Kajetanowicz. Celkově s českými speciály vyrazilo na trať šest posádek, ŠKODA se tak stála nejvíce zastoupenou značkou ve skupině Rally2.

Invelt Rally Pačejov

27.–28. září

Závod v jihozápadních Čechách letos slavil premiéru v domácím šampionátu. Kromě továrního týmu zlákal také dvě dealerské stáje a řadu zákaznických týmů nejn z ČR, ale také z Německa, Rakouska a Slovenska. Náročné tratě v deštivém počasí nabídly další napínavou bitvu o pódiová umístění, ve které nakonec slavila vítězství posádka Jan Kopecký / Jan Hloušek z týmu ŠKODA Motorsport. V celkovém pořadí šampionátu jim chybí pouhých sedm bodů na první posádku Václav Pech / Petr Uhel. O celkovém vítězi měla začátkem listopadu rozhodnout Rally Klatovy, pořadatelé však nezískali výjimku z protiepidemiologických opatření a akci na poslední chvíli zrušili. O udělení mistrovského titulu se tak bude rozhodovat u zeleného stolu.

Rally Italia Sardegna

9.–11. října

Kvůli pandemii se uskutečnila v pozdějším, říjnovém termínu. I tak naservírovala na těžkých šotolinových tratích slunečné počasí. V kategorii WRC 2 to svědčilo P. Tidemandovi, který dokázal s vozem FABIA Rally2 evo zvítězit. O. Solberg pak bojoval o první místo v kategorii WRC 3, ovšem po nešťastném závěru druhého dne dojel šestý. Druhé místo v této kategorii s českým vozem bral K. Kajetanowicz, kterému k výhře chyběly pouhé vteřiny. I na Sardinii byla ŠKODA nejčastěji zastoupenou značkou ve skupině Rally2, s jejími vozy vyrazilo na start 15 posádek.