motorsport

Rychlá kola místo bruslí

Nezapomenutelný zážitek – právě tak ohodnotila Martina Sáblíková svezení ve speciálu FABIA Rally2 evo

V

 ládne říjen, sychravé počasí pomalu, ale jistě vystrkuje drápky a na asfaltu už se sem tam povaluje chomáč spadaného listí. Majitelka tří zlatých olympijských medailí a devatenáctinásobná mistryně světa si na hlavu dává přilbu a usedá na sedadlo navigátora. Čeká ji ochutnávka poněkud jiné rychlosti, než na jakou si zvykla z rychlobruslařských oválů. Její průvodce? Jan Kopecký, nejlepší český jezdec rallye, který i v této sezoně závodil za tým ŠKODA Motorsport.

Byl to nezapomenutelný zážitek. Honza jezdí s lehkostí a přehledem, nicméně dravě, rychle, bezpečně. To, jak zachází s volantem, dokáže brzdit, umí odhadnout každou zatáčku, je fascinující.

Martina Sáblíková

rychlobruslařka

„Tak jedem,“ zavelí. Pomalý rozjezd a už se to sype: levá, pravá, pár driftů na asfaltové ploše a pak hezky zostra mezi stromy na tratě areálu Motorland v Bělé pod Bezdězem. Když přichází otočka „o sto osmdesát“, pilot vtipkuje: „Tady je to jak na ledu, hodně to klouže.“ Odpovědí mu je jen zaražené mlčení. Ono usednout do závodního speciálu FABIA Rally2 evo a nechat sebou cloumat odstředivou silou a přetížením laika pěkně prověří. Martina však ukazuje pevné nervy a kuráž, protože už po pár dalších průjezdech zatáčkami rychlostí hodně přes stovku – nebo na rovince, kde se ručička tachometru vyšplhá až na 180 kilometrů v hodině – zazní z jejích úst radostné zavýsknutí. Česká rychlobruslařská superstar si jízdu evidentně užívá. Což dokládá i spokojené, byť pod tíhou dojmů přece jen poněkud zaražené děkování v kokpitu po dojezdu: „Líbilo se?“ – „Úplně bezva, fakt jo.“ – „To jsem rád.“ – „Až teď pojedu na normálních silnicích, tak mi každá rychlost bude připadat pomalá.“

Zbývá už jen otázka, jestli dokáže rychlobruslařka svému řidiči zážitek oplatit. „Kdyby mi Martina nabídla společný trénink, myslím, že bych asi umřel,“ usmívá se J. Kopecký. RED

Předčasný konec MČR

Kvůli koronaviru se z původních sedmi podniků domácího šampionátu nakonec jely jen tři. Neuskutečnilo se ani listopadové zakončení sezony na Rallye Klatovy. Tovární jezdec ŠKODA Motorsport Jan Kopecký s novým spolujezdcem Janem Hlouškem tak zakončili letošní seriál na druhém místě. Zvítězil Václav Pech mladší s Petrem Uhelem, kteří jeli s vozem Ford Focus WRC '06. Koncem září jezdec mladoboleslavského týmu ovládl deštivou Rallye Pačejov, druhého Pecha porazil o více než minutu a snížil jeho náskok na konečných sedm bodů.

Finále v Monze

Závody se ruší i v seriálu mistrovství světa, naposledy to postihlo listopadovou Ypres Rally v Belgii. Sezona tak vyvrcholí kompaktním závodem na okruhu v italské Monze a v okolí jezera Como. Pro titul v kategorii WRC2 si tam jede švédský jezdec Pontus Tidemand se zákaznickým vozem FABIA Rally2 evo, který má v čele celkového hodnocení velice slibný náskok.

Úspěchy v Maďarsku

Jedním z mála seriálů, který turbulence postihly jen nepatrně, je mistrovství Evropy. To začátkem listopadu pokračovalo Maďarskou rallye v malebné tokajské krajině kolem města Nyíregyháza. A vozům FABIA Rally2 evo se náramně dařilo: závod vyhrál Nor Andreas Mikkelsen, Oliveru Solbergovi strartujícímu za Eurosol Racing Team Hungary za podpory ŠKODA Motorsport chybělo na stupně vítězů ani ne pět sekund. Dominanci vozů ŠKODA v závodě dokládá, že vyhrály 9 ze 16 rychlostních zkoušek.